کمیسیون حقوق بشر: آزادی حقانی، فرهنگ معافیت را تقویت می‌کند

کمیسیون حقوق بشر در واکنش به رهایی سه عضو کلیدی شبکه حقانی اعلام کرد که این اقدام باعث تقویت فرهنگ معافیت از مجازات و نادیده‌گرفتن به خواسته‌های قربانیان مبنی بر اجرای عدالت می‌شود.

blank

در اعلامیه این کمیسیون که امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ عقرب) نشر شده، آمده‌است: «اقدام اخیر در مورد تبادله‌ زندانیان، نادیده‌گرفتن خواسته‌های مکرر قربانیان برای اجرای عدالت و حساب‌دهی و به تقویت و استمرار فرهنگ معافیت منجر شود.»

کمیسیون حقوق بشر ابراز نگرانی کرده که رهایی افراد متهم به کشتار غیرنظامیان، امکان دسترسی به صلح پایدار در افغانستان را به خطر می‌اندازد و باید قربانیان جنگ در مذاکرات صلح سهیم شوند.

همزمان، سکرتریت گروه کاری مشترک جامعه‌ مدنی در یک اعلامیه، رهایی سه عضو کلیدی شبکه حقانی را تقبیح کرده‌است.

در اعلامیه این نهاد آمده‌است که رهایی این افراد نقض صریح قانون اساسی کشور، قوانین بین‌المللی به‌شمول اساسنامه‌ رم و بی‌حرمتی به خون هزاران قربانی جنگ‌های کشور‌ است.

اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی، روز سه‌شنبه، ۲۱ عقرب اعلام کرد که سه زندانی مهم شبکه‌ حقانی به‌شمول انس حقانی، حافظ عبدالرشید و حاجی مالی‌خان به صورت مشروط از زندان بگرام در ولایت پروان آزاد و به قطر منتقل می‌‍شوند.

اشرف‌غنی افزود که این افراد در بدل رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان که در سال ۱۳۹۵ توسط جنگجویان طالبان ربوده شده‌بودند، آزاد می‌شوند.

یک منبع از گروه طالبان تایید می‌کند که انس حقانی و دو عضو دیگر از رهبران این گروه از زندانی در کابل آزاد شده و اکنون به شهر دوحه؛ پایتخت قطر رسیده‌اند.

مطالب مرتبط