بن‌بست انتخابات؛ کمیسیون و نامزدان، مشورت می‌کنند

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که نشست مشورتی با دسته‌های انتخاباتی را به منظور رسیدگی به اعتراضات آنان، آغاز کرده است.

blank

مسؤولان این کمیسیون گفته‌اند که این نشست تا ناوقت شب گذشته ادامه داشته و صبح امروز دوباره از سرگرفته شده است.

در پی اعتراضات برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از روند تصفیه و شمارش بخشی از آرا، کمیسیون انتخابات روز گذشته روند بازشماری آرا را متوقف کرد.

انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ششم ماه میزان سال جاری برگزار شد. قرار بود که نتایج ابتدایی انتخابات امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ عقرب) اعلام شود، اما به دلیل اعتراض دسته‌های انتخاباتی عبدالله عبدالله؛ گلبدین حکمتار و رحمت الله نبیل این روند بازشماری و تفتیش آرا روز گذشته متوقف شد.

کمیسیون انتخابات تلاش می‌کند که با رسیدگی به اعتراضات دسته‌های انتخاباتی، روند بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری را از سر بگیرد.

حبیب الرحمن ننگ؛ رئیس دارالانشای این کمیسیون گفت که با از سرگیری روند بازشماری آرا، سه تا پنج روز برای اجرای این روند نیاز خواهد بود.

او افزود: « از کارهای مهم کمیسیون یکی این است که باید با تیم‌های انتخاباتی که برخی خواسته‌ها را مطرح کرده بودند از نزدیک کار کند. روز گذشته هم یک نشست با آنها داشتیم و امروز هم ملاقات کردیم. تلاش کمیسیون این است تا پاسخ مثبت و خوب به آنها ارایه کند. به زودی کارها نهایی می‌شود و زمینه از سرگیری باز شماری آرا آغاز خواهد شد.»

دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله؛ رییس اجراییه حکومت از مخالفان اصلی روند بازشماری آرا است.

اعضای این تیم ادعا دارند که حدود ۳۰۰ هزار رای نامعتبر از سوی کمیسیون در روند بازشماری شامل شده که باید باطل اعلام شود.

شمارش آرای نزدیک به ۲۵۰۰ محل رای دهی نیز از موارد اختلافی است. گفته شده دستگاه‌های بیومتریک یا حافظه این دستگاه‌ها در این محلات ناپدید شده و یا اطلاعات آنها به سرور مرکزی کمیسیون نرسیده است.

اما دسته انتخاباتی دولت ساز به رهبری اشرف غنی؛ موافق بازشماری آرا بود.

 

مطالب مرتبط