بن‌بست در تبادله زندانیان؛ انس حقانی دوباره به زندان بگرام منتقل شد

منابع آگاه می‌گویند که روند تبادله زندانیان طالبان با دو استاد دانشگاه امریکایی با بن‌بست روبه‌رو شده و انس حقانی و دو عضو ارشد دیگر شبکه حقانی که سه‌روز پیش ریاست جمهوری آزادی‌ شان را اعلام کرده بود، دوباره به‌زندان بگرام منتقل شده‌اند.blank

این منابع به شبکه خبری «طلوع نیوز» گفته‌اند که این سه عضو شبکه حقانی، برای تبادله با دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان که در بند گروه طالبان اند، به یک پایگاه نیروهای امریکایی در قطر منتقل شده بودند؛ اما اکنون دوباره به بگرام برگردانده شده‌اند.

به گفته منابع، این مبادله انجام نشده و انس حقانی، حافظ رشید و مالی خان دوباره به زندان بگرام منتقل شدند.

گزارش‌ها از توافق تبادله این زندانیان روز دوشنبه منتشر شد و اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی روز سه‌شنبه به‌صورت رسمی این موضوع را تایید کرد.

او گفت که این سه عضو شبکه حقانی را در بدل رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان که در سال ۲۰۱۶ربوده شده بودند، به‌گونه مشروط آزاد می‌سازد.

قرار بود این سه تن، نخست به حکومت قطر سپرده شوند و پس از آن به دفتر سیاسی طالبان در آن کشور تسلیم داده شوند؛ اما منابعی گفته‌اند که این کار انجام نشده و روند مبادله این سه زندانی شبکۀ حقانی با دو استاد دانشگاه امریکایی، با بن‌بست روبه‌‎رو شده‌است.

در همین حال برخی منابع می‌گویند که دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان که قراراست در برابر این سه تن رها شوند، نزد شبکه حقانی در کشور پاکستان استند؛ اما طالبان گفته‌اند که این دو شهروند امریکا در افغانستان نگهداری می‌شوند.

شبکه حقانی به انجام حملات خونین و گسترده در افغانستان متهم است که در نتیجه آن صدها نفر کشته و زخمی شده‌اند. این موضوع سبب شده که خبر آزادی انس حقانی؛ برادر رهبر فعلی این گروه واکنش‌های تند مردم و سیاسیون را در برابر این اقدام در پی داشته باشد.

مطالب مرتبط