رولا غنی: احتمال دارد طالبان دو استاد دانشگاه امریکایی را رها نکنند

رولا غنی؛ همسر اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که احتمال دارد که گروه طالبان دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان را رها نکنند.

blank

خانم غنی؛ روز پنج‌شنبه، ۲۳ عقرب در یک سخنرانی در انستتیوت صلح ایالات متحده در شهر واشنگتن گفت که او دقیقاً نمی داند چرا معامله تبادله سه عضو ارشد گروه طالبان که در حبس حکومت افغانستان اند، با استادان دانشگاه امریکایی انجام نشد.

بانوی اول افغانستان در مورد ناکام شدن معامله تبادله استادان امریکایی با سه عضو کلیدی گروه طالبان گفت: «وضعیت بسیار پیچیده بوده و (این وضعیت) ساده نیست. قسمی که گفتید این کار (تبادله زندانیان) انجام نشد. مطمئن نیستم که چرا این کار نشد، اما شاید یکی از طرف‌ها به وعده که داده بود، عمل نکرد و متاسفانه دو استاد (دانشگاه امریکایی) رها نخواهند شد.»

رییس جمهور غنی روز سه شنبه گفت که حکومت انس حقانی، حاجی مالی خان و حافظ رشید عمری را در بدل رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان که در اسارت طالبان قرار دارند، از حبس رها خواهد کرد.

انس حقانی برادر سراج الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و معاون گروه طالبان است. حاجی مالی خان و حافظ رشید عمری نیز از اعضای کلیدی طالبان شمرده می شوند.

همسر اشرف غنی همچنین در پاسخ به این پرسش که خط سرخ او در مذاکرات با گروه طالبان چیست گفت که خط سرخ وی، خط سرخ زنان افغان است و به گفته بانوی اول افغانستان «تغییر نظام و قانون اساسی افغانستان» خط سرخ زنان افغان در مذاکره با گروه طالبان می باشد.

او افزود: « ما می خواهیم طالبان با آسودگی در افغانستان زندگی کنند اما نمی خواهیم آنان باور های خود را بر ما تحمیل کنند… آنان (طالبان) حق دارند باور های خود را داشته باشند، اما آنان (طالبان) حق تحمیل باور های خود را بر ما ندارند.»

رولا غنی در پیوند به نقش زنان افغان در روند صلح با گروه طالبان گفت که زنان افغان اکنون بیدار شده‌اند و هراسی از بلند کردن صدای شان ندارند.

او تاکید کرد که به هیچ عنوان اهمیت نقش زنان در روند صلح نادیده گرفته نخواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط