وزیر پیشین دفاع سریلانکا مدعی پیروزی در انتخابات شد

گوتابایا راجاپاکسه، وزیر پیشین دفاع سریلانکا ادعای پیروزی در انتخاباب ریاست‌جمهوری سریلانکا شده، اما رقیب و ساجیت پریماداسا شکست در انتخابات را پذیرفته است.blank
این در حالیست که کمسیون انتخابات سریلانکا هنوز نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که روز گذشته برگزار شد را اعلام نکرده است.
تحلیلگران امور انتخاباتی سریلانکا گفته‌اند که آقای راجاپاکسه وزیر پیشین دفاع این کشور در مناطقی با اکثریت قوم سینهالی، پیروز اصلی انتخابات است، در حالیکه پریماداسا رقیب او در مناطق شمالی تامیل‌نشین، آرای بیشتری را به دست آورده است.
انتخابات روز گذشته در سریلانکا، اولین انتخاباتی است که پس از حمله مرگبار هفت ماه گذشته در این کشور برگزار می‌شود.
شبه نظامیان مرتبط با گروه داعش در حمله به چند کلیسا و هو تل در روز عید پاک در این کشور، بیش از ۲۵۰ نفر را کشتند.
به گفته مقامات کمیسیون انتخابات سریلانکا، با شمارش حدود نیمی از آرا، گوتابایا راجاپاکسه بیش از ۵۰ درصد و ساجیت پریماداسا، ۴۳ درصد آرا تاکنون به خود اختصاص دادند.
میزان مشارکت در این انتخابات ۸۰ درصد اعلام شده است.
در این انتخابات ۳۵ نامزد با یکدیگر رقابت کردند و رییس‌جمهوری فعلی که هدف انتقادات جدی در پی حمله هفت ماه پیش قرار داشت، در این دور از انتخابات شرکت نکرد.
سخنگوی آقای راجاپاکسه گفته که انتظار می رود او با ۵۳ تا ۵۴ درصد از آرا پیروز این انتخابات شود.
ساجیت پریماداسا اما گفته است، «افتخار من است که به تصمیم مردم احترام بگذارم و به گوتابایا راجاپاکسه به خاطر انتخابش به عنوان هفتمین رئیس جمهور سریلانکا تبریک می‌گویم.»
آقای راجاپاکسه در بیانیه‌ای در توییتراش ضمن درخواست در وحدت ملی گفته است، «همه مردم سریلانکا بخشی از این سفر هستند.»
گوتابایا راجاپاکسه، بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ در زمانی که وزیر دفاع بود، اغلب اعضای گروه ببرهای تامیل ناپدید شدند. اتفاقی که بعدها عنوان ناپدیدشدن قهری گرفت.
با این همه نقش آقای راجاپاکسه در پایان دادن به جنگ داخلی است که شانس پیروزی او را در پی حمله هفت ماه پیش بیشتر کرده است

مطالب مرتبط