عبدالله: بازشماری آرا متوقف نشود، اقدام می‌کنیم

عبدالله عبدالله؛ نامزد انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون انتخابات هشدار داد که بازشماری آرا را هرچه زودتر متوقف کند؛ در غیر آن با استفاده از امکانات قانونی در برابر این روند خواهند ایستاد.blank

آقای عبدالله ناوقت امروز یکشنبه، ۲۶ عقرب در یک نشست خبری در کابل گفت که بحران در روند انتخابات هم‌اکنون شکل گرفته‌است. او از کمیسیون انتخابات خواست که در تصامیم خود تجدید نظر کند.

او افزود که ناظران تیم ثبات و همگرایی در پروسه بازشماری آرا شرکت نمی‌کنند و عدم اشتراک ناظران این تیم و سایر تیم‌های انتخاباتی مشروعیت این روند را زیر سوال می‌برد.

کمیسیون انتخابات شنبه‌شب پس از سه روز تعلیق بازشماری آرا به‌دلیل اعتراض نامزدان، اعلام کرد که این کمیسیون در دو نشست تخنیکی با نماینده‌های نامزدان پاسخ‌های قانونی به نگرانی‌های آنان ارایه کرده‌ و این روند روز یکشنبه آغاز می‌شود.

این کمیسیون صبح امروز اعلام کرد که بازشماری آرا را در ولایت‌های باقی‌مانده آغاز کرده؛ اما گزارش‌هایی از متوقف شدن این روند از سوی ناظران دسته‌های انتخاباتی در شماری از ولایت‌ها نیز به‌نشر رسید.

آقای عبدالله در نشست خبری امروزش گفت که تصمیم به آغاز دوباره روند بازشماری آرای مشکوک در کمیسیون انتخابات به خواست تیم دولت‌ساز گرفته شده و این اقدام با طرزالعمل‌های انتخابات مطابقت ندارد و قابل قبول تیم ثبات و همگرایی نیست.

او گفت: «کمیسیون انتخابات همین امروز باید پروسه بازشماری را متوقف کرده و به آرایی بسنده کند که از معلومات بایومتریکی برخوردار است.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعتبار بخشیدن به آرای «فاقد معلومات بیومتریک» و آرای استعمال شده در قبل و بعد از زمان تعیین شده در روز انتخابات و صندوق‌ها و «محلات خیالی» را غیر قانونی خواند و تاکید کرد که با استفاده از تمام امکانات قانونی و مسالمت آمیز جلو این کار را می گیرد.

او همچنین گفت که در چندین ولایت از نیروهای خاص علیه افرادی که مانع پروسه بازشماری آرای انتخابات شده بودند استفاده شده‌ و سبب کشته شدن یک ناظر این تیم شده‌است.

عبدالله عبدالله تاکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در پروسه انتخابات باید بی‌طرف باشند و رهبری نهادهای امنیتی نباید این نیروها را با مردم مواجه کنند.

مطالب مرتبط