بیش از هفت میلیون کودک در جهان از آزادی محروم هستند

سازمان ملل متحد اعلام کرد که بیش از هفت میلیون کودک در سطح جهان در مراکز مهاجرت در بازداشت و یا توقیف به سر می‌برند.

blank

پژوهش تازه ملل متحد که در بیش از ۷۰۰ صفحه تهیه شده، وضعیت میلیون‌ها کودکی را بیان می‌کند که در زندان‌ها، توقیف خانه‌ها، مراکز پذیرش مهاجرت و یا بازداشتگاه‌ها به دور از والدین شان نگهداری می‌شوند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که کودکان محروم از آزادی، آسیب پذیرترین و محروم‌ترین قشر جامعه بوده و نسبت به هر فرد دیگر در جامعه مورد تبعیض قرار می‌گیرند. این پژوهش می‌افزاید که این کودکان قربانی سوء استفاده و بدرفتاری توسط سایر اعضای جامعه می‌باشند.

بر بنیاد یافته‌های این پژوهش، هزاران کودک که توسط گروه‌های هراس‌افگن و تندرو استخدام شده بودند، توسط نیروهای امنیتی کشورهای مختلف بازداشت و با آنان به مثابه مجرمین، نه قربانی، رفتار شده است.

منفرید نوواک که مسوولیت رهبری تیم پژوهشگران این پژوهش را بر عهده داشت، استاد حقوق بشر بین المللی در دانشگاه ویانا است. او می‌گوید که محروم ساختن کودکان از آزادی، نقض کنوانسیون حقوق کودک است و به گفتۀ وی بازداشت کودکان باید آخرین چاره کار باشد و این بازداشت باید برای کوتاه ترین مدت انجام شود.

آقای نوواک گفت: «کودکان در اصول نباید از حق آزادی شان محروم شوند و کشورها باید راه های حل بدون بازداشت را پیدا کنند که اکنون موجود است. این یک پرسش بسیار ساده سیاسی است که آیا شما می‌خواهید در نظام عدلی و قضایی برخورد با جرایم سرمایه گذاری کنید و یا می‌خواهید روی نظام رفاه کودک و حمایت از خانواده‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری کنید.»

نوواک افزود که بازداشت کودکان به خاطر مسایل مهاجرت هیچگاهی آخرین چاره کار تصور نمی‌شود.

او افزود که سیاست حکومت کنونی امریکا به رهبری دونالد ترامپ مبنی بر جدا کردن کودکان از والدین شان در مرز امریکا با مکزیک، به گونه کامل در کنوانسیون حقوق کودکان منع قرار داده شده است.

او این رویکرد امریکا را یک رفتار غیر انسانی در قبال والدین و کودکان توصیف کرد.

یافته‌های پژوهش ملل متحد نشان می‌دهد که کودکان محروم از آزادی، دچار اضطراب و افسردگی شده و بسیاری آنان افکار خودکشی و فشارهای شدید روانی داشته اند.

این پژوهش همچنین هشدار داده است که خطر ابتلا به اختلالات روانی نزد کودکانی که در بازداشت به سر می برند، تا ۱۰ برابر بلند می‌رود و می‌تواند سبب مرگ پیش از وقت این کودکان پس از رهایی از بازداشت شود.

 

مطالب مرتبط