رشد ۱.۳ درصدی اقتصاد افغانستان در سال جاری مالی

‌وزارت مالیه اعلام کرده که اقتصاد کشور در سال جاری مالی  ۱.۳ درصد رشد کرده‌است.blank

این وزارت در اعلامیه‌ای پس از چاشت امروز سه شنبه، ۲۸ عقرب گفته است که در سال مالی ۱۳۹۷، رشد اقتصادی کشور ۲.۷ درصد بود، اما در سال مالی جاری، رشد اقتصادی کشور به ۳ درصد رسیده است.

وزارت مالیه ایجاد دهلیزهای هوایی با کشورهای منطقه و رشد سکتور زراعت را از دلایل مهم رشد اقتصادی در سال مالی کنونی خوانده و گفته‌است که رشد اقتصاد کشور در حال افزایش است.

در اعلامیه‌ی این وزارت، آمده است: «رشد اقتصادی در افغانستان بیشتر متکی بر سکتور زراعت و صادرات محصولات زراعتی بوده و در حال حاضر، سهم زراعت در مجموع تولیدات ناخالص داخلی، حدود ۲۲.۳ درصد است.»

وزارت مالیه، همچنان گفته است که نهادهای تمویل‌کننده‌ افغانستان با توجه به مسأله‌ انتخابات، روند مذاکرات صلح و نابسامانی‌های ناشی از آن، رشد اقتصادی افغانستان را محتاطانه پیش‌بینی کرده و سقف ۲٫۷ درصدی را برای افغانستان تعیین کرده‌اند.

این وزارت افزوده است که اگر شرایط اقلیمی مساعد باشد و به سکتور زراعتی آسیب جدی وارد نشود، تولیدات ناخالص داخلی از ۳۳۷٫۶ میلیارد افغانی به ۳۷۲٫۲ میلیارد افغانی افزایش خواهد یافت که این رقم، در سال مالی ۱۳۹۹، افزایش ده‌درصدی را خواهد داشت.

در اعلامیه‌ این وزارت آمده است که رشد اقتصادی کشور برای سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۳.۴ درصد تخمین شده که افزایش ۰.۵ درصدی در مقایسه با سال مالی جاری نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط