سازمان ملل از عفو دو نظامی متهم به جرایم جنگی در افغانستان از سوی ترامپ، انتقاد کرد

کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل از تصمیم دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا مبنی بر عفو دو نظامی این کشور که متهم به ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان اند، انتقاد کرد.blank

روپرت کولوایل؛ سخنگوی این اداره امروز سه‌شنبه، ۲۸ عقرب در صحبت با خبرنگاران این اقدام آقای ترامپ را «نگران کننده» خواند. او گفت: «این اقدام می‌تواند پیام بدی را به سایر نظامیان در سراسر جهان برساند.»

تصمیم دونالد ترامپ در باره عفو متیو گلستین و کلینت لورانس؛ نظامیانی که به کشتن غیر نظامیان در افغانستان متهم اند، روز شنبه این هفته اعلام شد. کلینت لورانس از طرف دادگاه به ۱۷ سال حبس محکوم شده بود.

در کنار این، آقای ترامپ یک نظامی دیگر امریکایی که به چنین اتهاماتی در عراق متهم است را نیز عفو کرده‌است. ترامپ برخورد دادگاه با آنان را «غیر منصفانه» خوانده‌است.

با این حال سخنگوی کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته‌است که ناکامی در تحقیق و پیگیری اتهاماتی که علیه این نظامیان مطرح شده بود، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بوده‌است.

او گفت که به ویژه تصمیم به توقف تحقیقات علیه متیو گلستین؛ نظامی امریکایی متهم به قتل یک غیرنظامی در افغانستان در سال ۲۰۱۰، «ناراحت‌کننده» است.

این اقدام آقای ترامپ با انتقادهای دیگری هم مواجه شده‌است. اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا در این باره گفته که ترامپ با عفو این افراد از اختیارات ریاست‌جمهوری «استفاده بی‌شرمانه» کرده‌است.

مطالب مرتبط