پمپئو: تبادله موفقانه زندانیان، از نشانه‌های پایان جنگ افغانستان است

به دنبال تبادله اعضای ارشد گروه طالبان با دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان و ده نیروی افغان، مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه امریکا از این معامله استقبال کرده و آن را نشانه‌ای از ختم زودهنگام جنگ در افغانستان خوانده‌است.blank

آقای پمپئو سه‌شنبه شب، ۲۸ عقرب در اعلامیه‌ای که در این باره در صفحه توییترش منتشر کرده گفته‌است: «برای ما، این پیشرفت‌ها نشانه‌های امیدوارکننده‌ای برای این است که جنگ افغانستان؛ بحران هولناک و پرهزینه‌ای که چهل سال دوام کرده، به‌زودی از طریق یک تفاهم سیاسی به پایان برسد.»

در اعلامیه آمده که وزارت خارجه امریکا از اقدام دولت افغانستان به رهایی سه نفر از زندانیان طالبان و شبکه حقانی، و نیز از تصمیم طالبان برای رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی و ده نظامی افغان استقبال می‌کند.

گروه طالبان امروز اعلام کردند که انس حقانی، مالی خان و حافظ عبدالرشید از طرف افغانستان و دو استاد دانشگاه امریکایی و ده نظامی افغان از طرف آنان رها شده‌اند.

این گروه نیز تبادله زندانیان را گام مثبت دانسته و از آن استقبال کرده‌است. طالبان در خبرنامه‌ای گفته‌اند که روند رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی و ده سرباز امنیتی افغانستان تکمیل شده‌است.

این گروه همچنین اعلام کرده که انس حقانی در ترکیب هیات مذاکره‌کننده این گروه برای مصالحه حضور خواهد داشت.

گروه طالبان از سال ۲۰۱۶ تا امروز دو نفر از استادان دانشگاه امریکایی افغانستان را در اسارت خود داشتند و همواره برای رهایی آن‌ها خواستار آزادی زندانیان‌شان بودند.

اما این درخواست تا دو هفته پیش با مخالفت دولت افغانستان روبرو شده بود. هفته گذشته اما، اشرف غنی، حکومت وحدت ملی پذیرفت که انس حقانی؛ برادر رهبر شبکۀ حقانی، حاجی مالی خان و حافظ رشید عمری؛ از دیگر اعضای برجسته طالبان را از زندان بگرام آزاد کند.

هرچند در بار اول این روند با بن‌بست روبه‌رو شد؛ اما سر انجام تبادله زندانیان امروز انجام شد.

مطالب مرتبط