پنجمین روز اعتراض‌ها در ایران: سرکوب و قطعی اینترنت ادامه دارد

اعتراض‌ها در ایران در حالی وارد ششمین روز شده که برخورد خشن نیروهای امنیتی همچنان ادامه دارد و بیش از ۸۰ ساعت از قطعی اینترنت می‌گذرد. نت‌بلاکز که ناظر اینترنت در جهان به شمار می‌رود، در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به اینکه سطح دسترسی به اینترنت در ایران ۴ درصد میزان معمول است، می‌نویسد:«اینترنت در ایران تقریبا به طور کامل قطع است و مردم ایران از جهان خارج ایزوله شده‌اند.blank

آخرین گزارش عفو بین‌الملل در روز گذشته (سه‌شنبه)، تعداد کشته‌ها را ۱۰۶ نفر در ۲۱ شهر اعلام کرده و خوزستان (۳۲ نفر) و کرمانشاه (۳۰ کشته) و سه کشته هم امروز در قم گزارش شده است.

نیروهای امنیتی از گلوله‌های جنگی برای تیراندازی مستقیم به سوی معترضان استفاده کرده‌اند.

گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به حکومت در ایران نیز مرگ ۷ مامور امنیتی یا اداری و ۵ معترض را تایید کرده است.

البته گزارش‌های غیر رسمی تعداد کشته‌ها را به مراتب بالاتر از این رقم نشان داده و بیش از ۲۰۰ نفر اعلام می‌کند.

اما در حالی که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از جان باختن افراد در جریان اعتراض‌های مردمی در ایران ابراز تاسف کرده و سازمان عفو بین‌الملل خواستار توقف فوری سرکوب مرگ‌بار در ایران شده،‌ مقامات جمهوری اسلامی به نیروهای امنیتی برای برخورد خشن با مردم معترض چراغ سبز نشان داده و تظاهرات جاری را امنیتی و مردم را اغتشاش‌گر توصیف کرده‌اند.

قطعی اینترنت هم برای چهارمین روز متوالی ادامه دارد و مقامات جمهوری اسلامی می‌کوشند از این طریق سطح اطلاع رسانی در مورد شدت سرکوب معترضان را کاهش دهند. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که دو روز قبل گفته بود متوجه زیان‌های قطع اینترنت است، روز گذشته اعلام کرد از اینکه اینترنت چه زمانی وصل می‌شود، اطلاعی ندارد.

مطالب مرتبط