عبدالله: امیدواریم تبادله زندانیان به گفتگوی رودررو با طالبان منجر شود

 

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور ابراز امیدواری کرده است که تبادله‌ی زندانیان میان دولت افغانستان و گروه طالبان باعث تسهیل مذاکرات و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شود.blank

در اعلامیه‌ی ریاست اجراییه که امروز چهارشنبه ( ۲۹ عقرب) نشر شده، آمده است، «امیدواریم تبادله‌ی اسرا در تسهیل مذاکرات و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی میان طالبان و حکومت افغانستان مفید واقع شود و با تطبیق تعهدات بعدی این تبادله، گام‌های اساسی برای کاهش خشونت و صلح عادلانه و همه شمول برداشته شود.»

آقای عبدالله علاوه بر استقبال از آزادی دو استاد دانشگاه آمریکایی در افغانستان گفته است که این استادان برای آموزش فرزندان افغانستان آمده بودند.

از سویی هم، هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز از آزادی این دو استاد خارجی استقبال کرده است. یوناما تأکید کرده است که در مطابقت با قانون بین‌المللی بشردوستانه از غیرنظامیان باید در هر زمانی، محافظت شود.

این در حالیست که انس حقانی و دو عضو کلیدی طالبان که نزدیک ۵ سال در زندان به سر می‌بردند از سوی حکومت آزاد شده و به روز دو شنبه (۲۷) عقرب به قطر فرستاده شدند.

رییس جمهور غنی، دلیل آزادی این سه عضو شبکه حقانی را رهایی دو استاد دانشگاه امریکای و زمینه‌سازی برای گفتگوی رودرو باطالبان عنوان کرده بود.

مطالب مرتبط