پنتاگون: ایران به طالبان در افغانستان پول، سلاح و آموزش نظامی می‌دهد

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرده که دولت ایران به هدف مبارزه با نفود امریکا در افغانستان به تمویل، تجهیز و آموزش نظامی طالبان در این کشور ادامه داده‌است.blank

در یک گزارش استخباراتی وزارت دفاع امریکا که روز سه‌شنبه، ۲۸ عقرب منتشر شده آمده که طالبان افغان نیز به اهداف منطقه‌ای این کشور کمک می‌کنند. پنتاگون افزوده که گروه طالبان و دولت ایران با «دشمنان مشترکی» در منطقه می‌جنگند.

بر بنیاد این گزارش، ایران از سال ۲۰۰۷ میلادی تا کنون حمایت خود را در بخش‌های توزیع اسلحه، فراهم‌سازی بودجه و آموزش نظامی به طالبان برای مبارزه با نفوذ غرب و شاخه خراسان داعش در این کشور ادامه داده‌است.

وزارت دفاع امریکا گفته که حمایت از طالبان و در عین حال حفظ روابط با دولت افغانستان،‌ استراتژی ایران در این کشور است.

در این گزارش گروه «حزب‌الله لبنان» از بزرگترین شرکای ایران خوانده شده که نفوذ قوی‌تری نسبت به هرگروهی دیگر، به این گروه دارد. در عین حال گفته شده که ایران همچنین از حوثی‌های یمن،‌ گروه‌های فلسطینی و طالبان افغانستان حمایت می‌کند و برای شان سلاح و منابع مالی فراهم می‌کند.

ایران همواره از سوی امریکا و مقام‌های دولتی افغانستان به حمایت از گروه طالبان و گروه‌های هراس‌افگن دیگر و نیز نا‌امن‌سازی ولایات غربی کشور متهم شده‌است.

این کشور با آغاز مذاکرات مستقیم میان طالبان و امریکا، دو بار از هیأت گروه طالبان نیز میزبانی کرد و با آن‌ها گفتگو کرد.

مطالب مرتبط