موضوعات داغ

غنی به دعوت ترامپ به امریکا می‌رود

اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی شام امروز (پنج‌شنبه) با دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهور امریکا در مورد روند صلح از طریق تلفن صحت کرده است.

blank

اشرف غنی هم اکنون در سفر رسمی در امارات متحده عربی است.

بر اساس اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری، روسای جمهوری افغانستان و امریکا در این تماس تلفنی در مورد روند صلح و پیشرفت نیروهای افغان بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

در این اعلامیه آمده است که ترامپ از اشرف غنی خواسته است که به امریکا سفر کند.

در این اعلامیه آمده است که دونالد ترامپ؛ از همکاری اشرف غنی در راستای آزاد سازی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان ستایش کرده است.

در اعلامیه ذکر شده است: « هر دوجانب پیشرفت های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را در عرصه های مختلف به ویژه در شکست داعش در ولایت ننگرهار، مورد تمجید قرار دادند.»

نیروهای افغان در راستای سرکوب داعش در ولایت ننگرهار موفق عمل کرده‌اند و بیش از ۵۰۰ عضو داعش در این ولایت به حکومت تسلیم شده‌اند.

بر بنیاد اعلامیه ارگ، اشرف غنی در پیوند به طرح هفت ماده‌ای صلح حکومت افغانستان به رییس‌جمهوری امریکا معلومات داده است.

در این اعلامیه آمده است: « رییس‌جمهور ترامپ در رابطه به پروسۀ صلح، بر حتمی بودن آتش بس منحیث پیش شرط برای صلح تاکید کرد، گفت برای اینکه پروسۀ صلح به موفقیت برسد، مدیریت و شمولیت حکومت افغانستان در آن حتمی است و از همین حالا باید آغاز گردد.»

حکومت افغانستان امیدوار هست که با آزاد ساختن سه عضو کلیدی شبکه حقانی، زمینه برای اغاز مذاکرات بین الافغانی صلح آغاز شود.

اما طالبان تاکنون این درخواست حکومت را نپذیرفته‌اند.

مطالب مرتبط