قتل وحید مژده؛ زوایای پیدا و پنهان و واکنش‌ها

وحید مژده؛ تحلیل گر مسایل سیاسی و از چهره‌های نزدیک به طالبان، در زمان حکومت طالبان در وزارت خارجه کار می کرد. وحید مژده حوالی ساعت ۵ شام روز گذشته هنگامی که می‌خواست غرض ادای نماز شام به مسجد برود، از سوی دو فرد موترسایکل سوار در حوزه هفتم شهر کابل با شلیک گلوله زخمی و پس از چند دقیقه در مسیر شفاخانه جان باخت.

blank

احمد سعیدی؛ تحلیل گر مسایل سیاسی می گوید، هیچ کس احساس امنیت نمی کند، من هم جای خود را تغییر داده ام، بسیار احساس خطر می کنیم، مشکلاتی دامن‌گیر ما است؛ ولی نیروهای امنیتی توجه نمی کنند.

او می گوید در ارتباط به قتل های زنجیره ای هیچ کس گرفتار نمی شود و من باور دارم که در ارتباط به قتل آقای مژده هم هیچ کس گرفتار نخواهد شد.

به گفته او، حکومت هایی که خود را دموکرات می گیرند، باید از آزادی بیان حمایت کنند؛ ولی ظاهرن این دولت دموکرات است، در معنی و باطن سرکوب کننده دموکراسی اند.

این تحلیل گر سیاسی می گوید، من از طریق رسانه شما می گویم که شاید به زودی قربانی شوم، از یک هتفته بدین سو هیچ احساس امنیت نمی کنم، با وجودی که نیروهای امنیتی را در جریان گذاشتم؛ ولی برای من می گویند که ما تلاش می‌کنیم؛ اما هیچ چیزی وجود ندارد.

چی کسی وحید مژده را کشت، چرا؟

هرچند تاکنون ترور آقای مژده را فرد یا گروهی به عهده نگرفته است؛ ولی نگاه آگاهان سیاسی و نظامی در مورد چنین است.

احمد سعیدی می گوید، من باور ندارم که طالبان آقای مژده را ترور کرده باشند؛ ولی کسانی در داخل نظام وجود دارند که آزادی بیان را سرکوب می کنند.

جاوید کوهستانی؛ آگاه امور نظامی نیز قتل آقای مژده را به گروه‌هایی که منافع خاص دارند یا سازمان‌ها و شبکه‌های تروریستی  که برای منافع کشورهای خارجی کار می کنند، ربط می‌دهد و می‌گوید که آنها از این فرصت استفاده می کنند و چهره هایی که به منافع ملی می اندیشند و حقایق را برملا می سازند، را مورد حمله قرار می دهند.

گروه طالبان نیز صبح امروز در اعلامیه‌ای، ترور آقای مژده را محکوم کرده و گفته اند که آقای مژده از سوی «حلقات استخباراتی» کشته شده است.

وزارت داخله کشور گفته است که تا هنوز فردی در این مورد گرفتار نشده؛ ولی قضیه تحت بررسی پولیس قرار دارد.

باتلاش زیاد خواستیم نظر خانواده آقای مژده را نیز داشته باشیم؛ اما به موفق نشدیم.

blank

واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی

حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین کشور در اعلامیه ای، به صورت ضمنی ترور آقای مژده را جنایت علیه حقوق بشر خوانده و به گونه غیر مستقیم، نهادهای دولتی را در قبال این نوع ترورها، مسوول قلمداد کرده و گفته است:« وظیفه نهادهای امنیتی، حراست از زندگی و آزادی مردم است، نه برعکس آن.»

عبدالکریم خرم؛ رییس دفتر حامد کرزی، نیز در صفحه توییترش نگاشته است که :«موج وحشتناک اختناق در کشور در حال شکل گرفتن است. نگذاریم که این موج هست و بود ما را نابود کند.»

نی یا حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان، کشته شدن اقای مژده را یک ضایعه بزرگ عملی و خبرنگاری دانسته و از نهادهای امنیتی خواسته تا برای حفظ خبرنگاران و کارشناسان رسانه ای از هیچ تلاشی دریغ نورزد.

ضیاءالحق امرخیل؛ نیز نوشته است، هرچند فکر و راه اقای مژده مربوط به خودش می شود؛ ولی قتل او مربوط به کسانی می شود که می خواهند میان دولت و طالبان فاصله بیشتر ایجاد کنند.

واحد فقیری؛ مفسر و نویسنده، نیز قتل آقای مژده را نکوهش کرده و گفته است که وحید مژده حامی بزرگ صلح، ضد اشغال و یک فرد متعهد و دلیر بود.

عارف رحمانی؛ عضو مجلس نیز نوشته است که هیچ کس را نباید به خاطر داشتن عقیده و باور خاص کشت؛ مژده عقاید و تحلیل خاص خودش را داشت و مستحق کشته شدن نبود.

در عین حال، ملک ستیز؛ تحلیلگر سیاسی در فیسبوک اش نوشته است، ترور تحلیلگر نمایان گر نقش فعال جنگ استخباراتی است. استخبارات در راه اندازی جنگ فکری نقش اساسی بازی می کند. در این میان بازی گران جنگ فکری را شناسایی و به خدمت می گمارد. تحلیلگری که به بازی گری جنگ فکری تبدیل شد، بهای آن را نیز می پردازد.

همه در خطر اند، چه باید کرد؟

جاوید کوهستانی می گوید، بیشتر کسانی که در کابل زندگی می کنند، متاسفانه بدلیل ازیاد نفوس، عدم کنترول، ازدحام ترافیکی، موجودیت افراد موترسایکل سوار، افراد مسلح غیر مسوول و … در خطر اند. دولت توان مدیریت وضعیت بحران حد اقلی کابل را ندارد.

او می گوید،  در حقیقت بخش هایی که در ساختار های امنیتی دخیل می باشند؛ چون وظیفه خود را درست انجام داده نمی توانند، برخورد سلیقوی می کنند، ابزار دست کسانی اند که در هرم قدرت هستند، بدین اساس مشکل امنیتی کابل کلی است، معلم، کاریگر، خبرنگار…هیچ کسی در کوچه و پس کوچه کابل در امان نیست.

به باور این نظامی، بر تامین امنیت، بجای پولیس یونفورم دار باید از پولیس مخفی که شبکه های تروریستی و سازمان یافته را شناسایی بتوانند، نیاز داریم. ما بخش های مختلف کشفی و استخباراتی در وزارت داخله داریم، اگر به شکل درست کار کنند، به آسانی می توانند سرقت های مسلحانه، دزدی مبایل، چاقو خوردن افراد در کوچه ها و … را شناسایی و دستگیر کنند و در سطح بالا نیز بخش های اوپراتیفی امنیت ملی داریم که بسیار خوبتر درخشیده می توانند.

اقای کوهستانی می گوید، در مجموع وضعیت امنیتی کابل «خاکستری» است، شخصا بنابر تجربه و شناختی که از گروه های تروریستی دارم، از تجریه استخباراتی خود استفاده کرده در روزهایی که وضعیت کابل متشنج می باشد، به قریه می آیم چون اینجا احساس آرامش می کنم.

 

 

مطالب مرتبط