عفو بین‌الملل: دو مدافع حقوق بشر افغانستان زیر شکنجه امنیت ملی اند

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که موسی محمودی؛ رییس جامعه مدنی لوگر و احسان الله حمیدی؛ از فعالان مدنی این ولایت را که ادعاهای سوءاستفاده جنسی از کودکان در لوگر را مطرح کرده بودند از سوی ریاست امنیت ملی بازداشت شده‌اند و زیر شکنجه قرار دارند.blank

مقام‌های محلی در ولایت لوگر صبح امروز از ناپدید شدن موسی محمودی؛ رییس جامعه مدنی این ولایت خبر دادند و اعلام کردند که به دنبال پرده برداشتن آقای محمودی از سوء استفاده جنسی کودکان دانش‌آموز در ولایت لوگر، از سرنوشت او خبری ندارند.

عفو بین‌الملل ناوقت امروز دوشنبه، ۴ قوس در اعلامیه‌ای گفته که موسی محمودی و احسان‌الله حمیدی روز پنج‌شنبه (۲۱ نوامبر) زمانی که از ولایت لوگر به کابل می‌آمدند از سوی ریاست امنیت ملی بازداشت شده‌اند.

در اعلامیه آمده که این دو مدافع حقوق بشر بیش از ۱۰۰ فیلم در مورد سوءاستفاده جنسی از کودکان را مستند کرده‌اند و پس از مصاحبه با روزنامه گاردین و تلویزیون طلوع‌‌نیوز افغانستان در مورد سوءاستفاده جنسی از کودکان در ولایت لوگر، بازداشت شده‌اند.

این سازمان افزوده که این دو مدافع حقوق بشر اکنون در بازداشت ریاست امنیت ملی و زیر شکنجه و بدرفتاری‌اند. عفو بین‌الملل در ادامه افزوده است مقام‌های افغان به‌جای مجازات مدافعان حقوق بشر باید از اقدام آن‌ها در افشای جنایت‌های هولناک حمایت و عاملان آزار جنسی کودکان را محاکمه کنند.

این سازمان افزوده که این دو تن می‌خواستند به دیدار سفیر اتحادیه اروپا در کابل بروند بازداشت شده‌اند.

عفو بین‌الملل خواستار رهایی فوری این دو عضو جامعه مدنی ولایت لوگر شده‌است.

ریاست عمومی امنیت ملی تا کنون در این باره چیزی نگفته‌است.

رییس جامعه مدنی ولایت لوگر دو هفته پیش به روزنامه بریتانیایی گاردین گفته بود که حدود ۵۰۰ دانش‌آموز پسر در این ولایت از سوی مدیران مکتب مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند.

به‌دنبال آن وزارت معارف و مجلس نمایندگان هیأت‌های جداگانه‌ای را  برای بررسی این موضوع تعیین کردند.

مطالب مرتبط