اشرف غنی دستور آزادی دو عضو جامعه مدنی لوگر را داد

اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که به ریاست امنیت ملی دستور داده‌است تا روند بازجویی از دو عضو جامعه مدنی لوگر را که در بند این ریاست اند متوقف کند و آنان را آزاد کند.blank

آقای غنی شامگاه امروز سه‌شنبه، ۵ قوس در یک رشته توییت‌ها به ادعاهایی مبنی بر سوءاستفاده جنسی از کودکان در لوگر پرداخته‌است.

او نوشته‌است: «از گزارش‌های اخیر در باره سوءاستفاده جنسی از کودکان در لوگر که برای اولین بار از طرف جامعه مدنی مطرح شد، ناراحت هستم.»

اشرف غنی افزوده که روز پنجشنبه این هفته شورای عالی حاکمیت قانون را در ارگ تشکیل می‌دهد و این موضوع و مراحل بعدی آن را بررسی می‌کند.

او نوشته که در باره چنین مواردی باید دادستانی کل و کمیسیون مستقل حقوق بشر تحقیق و بررسی انجام دهند.

رییس جمهوری گفته که به وزارت معارف کشور دستور داده تا گزارش کاملی از مناطقی که این ادعاها در آن‌جا مطرح شده، برایش تهیه کند.

او همچنین افزوده‌است: «پس از آن‌که امروز در باره پیشرفت این پرونده به من خبر داده شد، به ریاست عمومی امنیت ملی دستور دادم تا روند بازجویی در این باره را متوقف کند. حمایت از مدافعان حقوق بشر و جامعه مدنی تنها وظیفه ریاست امنیت ملی است.»

این در حالی است که موسی محمودی؛ رییس جامعه مدنی لوگر، فردی که برای نخستین بار ادعاهای سوءاستفاده جنسی از کودکان در لوگر را مطرح کرد، با احسان الله حمیدی؛ از دیگر فعالان مدنی لوگر روز پنجشنبه از سوی ریاست امنیت ملی بازداشت شدند.

پس از آن کمیسیون حقوق بشر افغانستان و سازمان عفو بین‌الملل خواستار رهایی فوری این دو تن شدند؛ اما ریاست امنیت ملی پس از چاشت امروز در اعلامیه‌ای گفت که بازجویی آن‌ها از این فعالان مدنی نشان می‌دهد که این ادعا واقعیت نداد.

در اعلامیه ریاست امنیت ملی آمده‌است: «آقای محمودی، اعتراف کرده که یافته‌های او بدون مدرک، ثبوت و شواهد بوده و به شکل غیر مسلکی فقط به هدف ایجاد یک ماجرا و سپس درخواست پناهندگی در یکی از کشورهای خارجی برای خانواده‌اش، انجام شده بود.»

ریاست عمومی امنیت ملی تاکید کرده بود که ادعاهای بی‌اساس و بی‌مدرک این گزارش، سبب شده تا شماری از دانش‌آموزان مکتب‌های ولایت لوگر، با تهدیدات جدی امنیتی مواجه شوند.

رییس جامعه مدنی ولایت لوگر حدود دو هفته پیش در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی گاردین و شبکه داخلی طلوع نیوز ادعا کرده بود که بیش از ۵۴۰ دانش‌آموز پسر از سوی آموزگاران مکاتب شان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند.

مطالب مرتبط