نگرانی فیفا از «وضعیت مبهم» انتخابات ریاست جمهوری

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) از ادامه وضعیت نامعلوم و تأخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست ‌جمهوری ابراز نگرانی کرده‌است.blank

این نهاد امروز چهارشنبه، ۶ قوس با انتشار اعلامیه‌ای از کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات در رابطه به آغاز روند بازشماری و تفتیش آرا پیش از رسیدگی شفاف به اعتراض شماری از تیم‌های انتخاباتی، انتقاد کرده‌است.

در اعلامیه آمده که تاخیر در اعلام نتایج و ادامه چنین وضعیت نامعلوم، به سود و سلامت انتخابات نیست.

فیفا گفته‌است که رسیدگی به اعتراضات تیم‌های انتخاباتی در حضور نهادهای ناظر می‌توانست در برای تأمین شفافیت انتخابات کمک کند.
در اعلامیه آمده که وضعیت کنونی ناشی از مدیریت «متناقض رویدادهای انتخاباتی» توسط کمیسیون مستقل انتخابات بوده‌است.

فیفا همچنین گفته‌است که حق اعتراض و شکایات برای تیم‌های انتخاباتی محفوظ است؛ اما تصمیم تیم‌های انتخاباتی مبنی بر عدم مشارکت‌شان در روند بازشماری و تفتیش آرا، یک خلای جدی در تامین شفافیت و حضور معنادار ناظرین آنان در تمام مراحل بوده‌است.

در اعلامیه این نهاد آمده‌است: «بسته‌ شدن دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات از جانب معترضین راه‌حل برای رسیدگی به اعتراضات تکت‌های انتخاباتی نیست. این روش می‌تواند وضعیت فعلی انتخابات را بغرنج‌تر ساخته و تجربه انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ را یک‌بار دیگر تکرار نماید.»

این نهاد ناظر بر روند انتخابات از معترضان نیز خواسته است که به اعتراضات‌شان پایان داده و به کمیسیون مستقل انتخابات اجازه دهند تا بازشماری آرا در هفت ولایت باقی‌مانده نیز پایان دهد.

در اعلامیه از کمیسیون مستقل انتخابات نیز خواسته شده که هرچه عاجل «گفتمان تخنیکی‌»ای را در حضور نهادهای ناظر، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سایر نهادهای بین‌المللی همکار در عرصه انتخابات دایر و به بررسی خواسته‌های معترضین به‌صورت قانونی و اصولی بپردازد.

این نهاد همچنین افزوده که از کمیسیون می‌خواهد تا اطلاعات دقیق و کامل را در دسترس نهادها، احزاب سیاسی، تکت‌های انتخاباتی و مردم در خصوص جزییات فرایند‌ها و تصامیم اخیرشان، قرار دهند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان از نهادهای امنیتی هم خواسته‌است که از دخیل‌شدن نیروهای امنیتی برای مهارنمودن اعتراضات «مردمی» و «مدنی» جلوگیری کنند.

مطالب مرتبط