موضع طالبان درباره آغاز دوباره گفتگوهای صلح با امریکا

گروه طالبان گفته‌است که هنوز زود است که در مورد آغاز گفتگوهای صلح با امریکا صحبت شود.

blank
عکس از نشست مسکو

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی گروه طالبان در صحبت با خبرگزاری فرانسه گفته‌است که طالبان در مورد از سرگیری گفتگوهای صلح یک اعلامیه رسمی نشر می‌کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ؛ رییس‌ جمهوری امریکا در یک سفر از قبل اعلام‌نشده به کابل گفت که در شش ماه پسین پیشرفت‌های بزرگی در گفتگوها به‌دست آمده و طالبان خواهان توافق هستند.

آقای ترامپ، شامگاه روز پنج‌شنبه (۷ قوس) وارد پایگاه نظامی بگرام شد تا در مراسم روز شکرگزاری در کنار سربازان امریکایی مستقر در افغانستان حضور یابد.

ترامپ در جریان این سفر گفت: «طالبان می‌خواهند توافقی با ما داشته‌باشند. ما با طالبان ملاقات می‌کنیم و می‌گوییم که باید آتش‌بس برقرار شود. آن‌ها آتش‌بس را نمی‌خواستند و هم‌اکنون آن‌ها هم می‌خواهند آتش‌بس برقرار شود. احتمالا چنین اقدامی را انجام می‌دهند، خواهیم دید که آیا می‌توانند به توافق برسند یا نه. اگر برسند که رسیدند، اگر نه هم مشکلی ندارد.»

پیش از این هم سران گروه طالبان به رویترز گفته‌‌بودند که اعضای این گروه در حال دیدار با نمایندگان امریکا در دوحه هستند.

آن‌ها گفته‌اند که احتمال دارد گفتگوهای رسمی با امریکا در آینده نزدیک از سر گرفته شود.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی گروه طالبان نیز روز جمعه گفت که گروه طالبان آماده از سرگیری گفتگوهای صلح با امریکا است. او اما گفت: « موقف ما همان است که بود. اگر گفتگوهای صلح آغاز شود، از همان نقطه‌ای آغاز خواهد شد که متوقف شده‌بود.»

روند گفتگوهای صلح امریکا با طالبان در ماه سپتامبر پس از حملۀ طالبان در کابل که منجر به کشته‌شدن ۱۲ نفر شد، از سوی رییس جمهور امریکا متوقف شد.

مطالب مرتبط