وزارت صحت از کاهش واقعات ایدز خبر داد

وزارت صحت عامه اعلام کرد که در سال جاری ۱۵۰ واقعه مثبت بیماری ایدز ثبت شده؛ در حالی که سال قبل این آمار به ۱۸۳ مورد می‌رسید.blank

ماموسی زیور؛ معین مالی و اداری وزارت صحت عامه امروز یکشنبه، ۱۰ قوس در نشستی به‌مناست بزرگ‌داشت از «روز جهانی مبارزه با ایدز» در کابل گفت که از سال‌های گذشته تا اخیر ماه عقرب امسال، ۲۸۸۳ واقعه مثبت ایدز در این وزارت ثبت شده‌است.

او افزود که حدود یک ۱۰۵۷ نفر از مجموع مبتلایان ثبت شده ایدز، مصرف‌کنند‌گان زرقی مواد مخدر هستند.

خانم زیور گفت که براساس آمار سازمان صحی جهان و اداره مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد (UNAIDS) متبلایان ایدز در افغانستان حدود هفت هزار و ۲۰۰ نفر تخمین شده‌است.

به گفته او، وزارت صحت عامه توانسته است حدود ۴۰ درصد این واقعات را تشخیص دهد و ثبت کند.

وزارت صحت عامه در نشست امروز اعلام کرد که خدمات پیش‌گیرانه و تداوی «اچ‌آی‌وی» را در ۱۴ ولایت شامل کابل، هرات، بلخ، قندهار، ننگرهار، قندوز، غزنی، بدخشان، فراه، نیمروز، هلمند، پروان، پکتیا و خوست گسترش داده‌است.

در عین حال فدا محمد پیکان؛ معین عرضه خدمات صحی این وزارت نیز در این نشست گفت که به‌خاطر تثبیت کاهش یا افزایش این واقعات ایدز در کشور به بررسی‌های جامع نیاز است.

به گفتۀ آقای پیکان، بیشتر بیماران ایدز، معتادان مواد مخدر اند و در این میان آمار مردان نسبت به زنان بیشتر است.

او مرزهای باز، استفاده از مواد مخدر، آگاهی اندک مردم از بیماری ایدز، ناامنی، جنگ و خشونت‌ها را از دلایل مبتلاشدن افراد به بیماری ایدز در کشور یاد کرد.

معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه گفت که برای جلوگیری از گسترش این بیماری در افغانستان به همکاری نهادهای داخلی و جهانی نیاز است.

او گفت که وزارت صحت عامه برای مداوای مبتلایان و وقایه مردم در برابر بیماری ایدز، مراکزی را در ولایات ایجاد کرده و مردم می‌توانند برای آگاهی و معالجۀ رایگان به این مراکز مراجعه کنند.

مطالب مرتبط