کشته شدن ۹ پناهجوی افغان در اعتراضات ایران؛ کابل از تهران توضیح خواست

وزارت امور خارجه کشور به طور رسمی از کشور ایران خواسته‌است تا درباره کشته شدن برخی از مهاجران افغان در جریان اعتراض‌های اخیر در آن کشور، توضیح دهد.blank

گران هیواد؛ سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه، ۱۱ قوس با تایید کشته شدن ۹ پناهجوی افغان در اعتراضات اخیر در ایران گفته‌است که افغانستان از مجرای دیپلماتیک در حال پیگیری این موضوع است و تهران تعهد داده که اطلاعات لازم را در این باره ارائه دهد.

او گفته است که خانواده سه نفر از افراد کشته ‌شده به وزارت خارجه افغانستان مراجعه کرده و خواستار کمک این وزارت‌خانه برای تحویل اجساد کشته‌شدگان شده‌اند.

از طرف دیگر کمیسیون حقوق بشر نیز از کشته شدن افغان‌ها از سوی نیروهای نظامی ایران در جریان اعتراضات ابراز نگرانی کرده‌است.

این در حالی است که پیش‌تر، الیاس حضرتی؛ نماینده تهران در مجلس نمایندگان ایران از کشته‌شدن ۹ نفر از اتباع افغانستان در اعتراض‌های ایران خبر داده بود.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران هم روز پنجشنبه به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که «تعدادی از کشته‌شده‌ها از اتباع بیگانه بود که مقیم ایران بوده‌اند.»

بر اساس گزارش رسانه‌ها و تایید مقامات ایرانی در اعتراضات اخیر بیش از صد شهروند افغانستان نیز از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده‌اند و هنوز آزاد نشده‌اند.

بر اساس آخرین سازمان عفو بین‌الملل در جریان اعتراض‌های اخیر در ایران حداقل ۱۶۱ نفر کشته شده‌اند. عفو بین‌الملل تاکید کرده که باور دارد آمار کشته‌شدگان بیشتر از این تعداد است.

مطالب مرتبط