پوتین: توسعه ناتو تهدیدی برای روسیه است

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه گفت که توسعه ناتو یکی از تهدیدات علیه روسیه به شمار می‌آید.

blank

او امروز سه‌شنبه، گفت که مسکو آماده همکاری با پیمان ‌آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

به گزارش اینترفکس، رییس جمهور روسیه گفت: «ناتو همچنان وجود دارد و با وجود فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هنوز در حال توسعه است.»

او افزود: «روسیه بارها تمایل خود برای همکاری با ناتو را ابراز داشته و انتظار دارم که منافع امنیتی مشترک بر این موضوع فائق آید.»

پوتین گفت که روسیه گام‌هایی را به سوی ناتو برداشته اما پس از سال ۲۰۰۸ همکاری‌ها متوقف شد.

ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو هفته پیش در واکنش به صحبت‌های امانوئل مکرون؛  رییس‌جمهور فرانسه که گفته بود ناتو دچار مرگ مغزی شده و باید بجای تمرکز بر روسیه و چین، روی تروریسم متمرکز شود، اظهار داشت: «ما در حال حاضر هیچ تهدید فوری از سوی روسیه علیه اعضای ناتو نمی‌بینیم اما آن را یک چالش استراتژیک می‌دانیم».

نشست سران ناتو از امروز، سه‌شنبه به مدت دو روز در لندن، پایتخت بریتانیا برگزار می‌شود. دونالد ترامپ؛ رییس جمهور امریکا یکی از حاضران در این نشست است.

رییس جمهور امریکا مدتهاست که دیگر اعضای ناتو را به دلیل مشارکت اندک در تأمین هزینه‌های این ائتلاف و همچنین واشنگتن را به دلیل تخصیص سهم‌ بیشتر در مقایسه با کشورهای دیگر مورد انتقاد قرار داده است.

ناتو از سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر هزینه کرده است اما مقام‌های این ائتلاف اعتراف کرده‌اند که از زمان پیوستن کریمه به روسیه، این بودجه افزایش یافته است.

 

مطالب مرتبط