امریکا مذاکره با گروه طالبان را از سر گرفت

وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه این وزارت برای صلح افغانستان قرار است پس از سفر به کابل، به دوحه برود و مذاکرات صلح با طالبان را از سر بگیرد.blank

در یک اعلامیه این وزارت که امروز چهارشنبه، ۱۳ قوس منتشر شده آمده‌است که آقای خلیلزاد روز سه‌شنبه سفرش را به کابل و دوحه آغاز کرده‌است.

اعلامیه افزوده که قرار است زلمی خلیلزاد در دیدار با نمایندگان حکومت افغانستان و رهبران دیگر، درباره سفر اخیر رییس‌ جمهور امریکا به افغانستان و تلاش‌ها برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، گفتگو کند.

در همین حال ارگ ریاست‌ جمهوری در خبرنامه‌ای گفته‌است که اشرف غنی؛ رییس جمهوری شام امروز با آقای خلیلزاد دیدار کرده‌است.

خبرنامه افزوده‌است: «هر دو جانب در رابطه به تعقیب موضوعاتی مانند آتش‌بس و پرداختن به مشکل مخفی‌گاه‌های طالبان در بیرون از کشور بخاطر دستیابی به موافقت‌نامۀ صلح پایدار که رؤسای جمهور افغانستان و امریکا در ملاقات اخیر شان روی آن بحث کرده بودند گفتگو کردند.»

ریاست‌ جمهوری گفته که رییس‌ جمهور غنی به آقای خلیلزاد خاطرنشان کرده که به منظور پیش‌برد پروسه صلح باید هر دو موضوع متذکره به‌گونه جدی مدنظر گرفته شود.

مذاکرات میان امریکا و طالبان که یک‌سال پیش آغاز شده بود حدود سه‌ماه پیش به‌دنبال یک حمله طالبان در کابل که در آن یک سرباز امریکایی کشته شد، از سوی دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا متوقف شد. پس از آن بارها طالبان و برخی کشورها خواهان از سرگیری این مذاکرات شده بودند.

مطالب مرتبط