جنرال دوستم در شمال، عملیات نظامی راه‌اندازی می‌کند

جنرال عبدالرشید دوستم؛ معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که با همکاری نیروهای حمایت قاطع ناتو یک عملیات نظامی را علیه طالبان و داعش در ولایات شمالی افغانستان راه اندازی می‌کند.blank

آقای دوستم این سخنان را امروز پنج‌شنبه، ۱۴ قوس در نشستی با فرمانده نیروهای حمایت قاطع و مقام‌های قول اروی ۲۰۹ شاهین بیان کرده‌ و افزوده که داعش در بخش‌هایی از ولایت‌های شمالی به‌گونه‌ گسترده نفوذ کرده‌است.

این نشست پشت درهای بسته انجام شد؛ اما پس از آن، آقای دوستم به خبرنگاران گفت که قرار است به‌زودی یک عملیات نظامی را برای سرکوب هراس‌افگنان راه اندازی کند.

جنرال دوستم تاریخ این عملیات را مشخص نکرده و نیز نگفته‌است که کی این عملیات را رهبری خواهد کرد.

او گفت: «وضع امنیتی شمال را بررسی کردیم و این‌که در کدام مناطق تهدید درجه یک وجود دارد. اینکه (عملیات را) در کجا و چه زمان شروع می‌کنیم، بعدتر شما را در جریان قرار می‌دهیم.»

آقای دوستم ظرف یک هفته گذشته میزبان مقام‌های نظامی آلمانی و امریکایی بوده‌است.

پیش از این، جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، یکجا با اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع، روز یک‌شنبه این هفته به دیدار آقای دوستم به جوزجان رفتند.

عبدالرشید دوستم در گذشته نیز بارها گفته بود که اگر حکومت افغانستان به او اجازه بدهد، حاضر است در عملیات‌ نظامی علیه طالبان و داعش شرکت کند.

در همین حال ولی محمد احمدزی؛ فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین پس از نشست امروز با جنرال دوستم به خبرنگاران گفت که گزارش‌هایی از موجودیت پایگاه‌های داعش در شمال به آن‌ها رسیده‌است.

او افزود که اطلاعاتی که می‌رسد نشان می‌دهد که در بعضی نقاطی که نهادهای امنیتی افغان حضور ندارند، در آن‌جا کمپ‌های داعش وجود دارد. او اما اطمینان داد که نیروهای افغان در حمایت قوی با (نیروهای حمایت قاطع)، روی آن نقاط کار می‌کنند و هر مرکزی که به نام داعش، القاعده و طالب باشد را از بین می‌برند.

وزارت دفاع افغانستان هم برنامه‌ها برای راه اندازی عملیات نظامی در شمال کشور را تایید کرده‌است.

مقام‌های امنیتی در حالی از راه اندازی عملیات نیروهای امنیتی سخن می‌زنند که شاهراه فاریاب – جوزجان و جوزجان – بلخ در ماه‌های اخیر شاهد فعالیت‌های گروه طالبان و درگیری‌هایی بوده‌است.

مسافران در این شاهراه‌ها گفته‌اند گروه طالبان در بخش‌های از این شاهراه ایست‌های بازرسی دارند و در برخی موردها از مسافران باج‌گیری می‌کنند.

مطالب مرتبط