طرح انقلابی مدیر رئال مادرید برای ایجاد سوپرلیگ اروپا

گزارش‌ها حاکی است که رؤسای باشگاه‌های بزرگ اروپایی که در صدر آن‌ها فلورنتینو پرس و آندره آ آنیلی؛ مدیران رئال مادرید و یوونتوس قرار دارند، آمادگی ساختن نقشه‌ای را دارند که از سال ۲۰۲۴ بتواند ساختار فوتبال باشگاهی در اروپا را تغییر دهد و تیم‌های بزرگ اروپا را مرفه‌تر از گذشته بسازد.blank

گفته می‌شود پرس به‌صورت جدی خواهان اجرایی‌شدن طرح سوپرلیگ اروپا است و طی چندماه اخیر با مدیران چند باشگاه بزرگ اروپا و جانی اینفانتینو؛ رییس فیفا در این مورد صحبت کرده و طبق گفته منابع نزدیک، طرح او برای فوتبال اروپا قدرت غول‌های فوتبال در این قاره را به‌شدت افزایش خواهد داد.

طبق برنامه پرس، باشگاه‌های ثروتمند اروپا از لیگ‌های داخلی خود کناره‌گیری می‌کنند تا در یک لیگ جدید شرکت کنند. به این ترتیب لیگ‌های داخلی عملا خالی از بزرگان و طبیعتا اسپانسرها و سوددهی خواهند شد. با حمایت رئال مادرید و بررسی شرایط مالی این پیشنهاد، مسؤولان دنیای فوتبال در تلاش هستند برای تقویم فوتبالی فصل ۲۰۲۴، این طرح را اجرایی کنند.

پرس مایل است تیم‌های بزرگ فوتبال از جمله تیم خودش رئال مادرید، از لیگ‌های داخلی جدا شوند و یک لیگ سطح بالا که در طول فصل برگزار خواهد شد، شکل بگیرد.

طبق برنامه، ۲ لیگ ۲۰ تیمی که تقریبا همه آن‌ها از ۵ لیگ برتر اروپا یعنی انگلیس، اسپانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا هستند، شکل خواهد گرفت. پرس به برخی باشگاه‌ها گفته که اگر از لیگ داخلی کناره‌گیری کنند، در لیگ جدید، سطح درآمد آن‌ها دوبرابر درآمد فعلی خواهد بود.

مفهوم صعود و سقوط در فوتبال، در بین ۲ لیگ در جریان خواهد بود؛ اما هیچ تیمی از لیگ دسته دوم سقوط نمی‌کند. به عبارت دیگر، هیچ تیمی غیر از ۴۰ تیم برتر اروپا، وارد این لیگ نمی‌شود. ۲۰ تیم بزرگ اروپا، لیگ درجه اول و ۲۰ تیم بعدی، لیگ درجه دوم را تشکیل می‌دهند.

پیشنهاد فلورنتینو پرس احتمالا با مقاومت شدیدی مواجه می‌شود. جدا از کم‌کردن ارزش لیگ داخلی، واردشدن تیم‌های بزرگ اروپا به یک لیگ واحد، ارزش لیگ قهرمانان اروپا را هم از بین می‌برد.

الکساندر چفرین؛ رئیس یوفا، این طرح را خودخواهانه‌ترین پیشنهاد ممکن خوانده و اعتقاد دارد به خاطر منفعت تعداد کمی از افراد، فوتبال در جهان نابود می‌شود.

فیفا اما به‌طور واضحی می‌خواهد اهرم قدرت در فوتبال باشگاهی را از یوفا بگیرد. اینفانتینو هفته گذشته موافقت کرد فیفا روی طرح سوپرلیگ افریقا، صدها میلیون دالر سرمایه‌گذاری کند تا کیفیت تیم‌ها و به صورت کلی فوتبال در افریقا بسیار بهتر و روند صادرات بازیکن به اروپا، کندتر شود.

اینفانتینو همین حالا در مورد ساخت لیگ‌های منطقه‌ای در آسیا با چند رئیس فدراسیون فوتبال، مذاکره کرده و می‌خواهد طرح سوپرلیگ را به آسیا هم بیاورد. فیفا در بیانیه‌ای در مورد مذاکره با فلورنتینو پرس گفت که برقراری ارتباط سازنده بین اعضای فوتبال، می‌تواند برای آینده بهتر باشد.

مطالب مرتبط