صلح افغانستان محور بحث‌های نشست قلب آسیا در استانبول

وزارت خارجه می‌گوید که قرار است تا یک روز دیگر نشستی با حضور نمایندگان کشورهای قلب آسیا در شهر استانبول ترکیه برگزار شود. مسؤولان این وزارت افزوده‌اند که صلح افغانستان یکی از محورهای کنفرانس پروسۀ استانبول – قلب آسیا است.

blank

کنفرانس پروسۀ استانبول- قلب آسیا قرار است روز دوشنبه، ۱۸ قوس، توسط رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهوری ترکیه و اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی افغانستان به گونه رسمی گشایش یابد.

زبیر جوینده؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه گفت که در این کنفرانس همچنین در مورد مبارزه با گروه‌های تروریستی و گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای بحث خواهد شد.

آقای جوینده افزود: «در این کنفرانس مانند نشست‌های گذشته تمام چالش‌ها، پیشرفت‌ها و موضوعات مهم روز به بررسی گرفته می‌شوند و تعهدات جدید علیه مبارزه با چالش‌هایی که سد راه هستند صورت می‌گیرد.»

به گفته وزارت خارجه این کنفرانس با نشر اعلامیه‌ای مشترک پایان خواهد یافت و در آن کشورهای عضو، تعهدات تازۀ شان را برای همکاری‌های منطقه‌ای در بخش‌های مخلتف اعلام خواهند کرد.

ارگ روز یک‌شنبه، ۱۷ قوس با نشر اعلامیه‌ای گفت که اشرف‌غنی صبح امروز برای اشتراک در این کنفرانس عازم ترکیه شده‌است.

در اعلامیۀ ریاست جمهوری آمده که قرار است آقای غنی در حاشیه این کنفرانس با برخی از نمایندگان کشورهای عضو کنفرانس پروسۀ استانبول- قلب آسیا دیدار کند.

این هشتمین کنفرانس پروسۀ استانبول- قلب آسیا است. در این کنفرانس ۱۵ کشور، ۱۶ کشور حمایت‌کننده و ۱۲ سازمان‌های منطقی و بین‌المللی عضویت دارند.

مطالب مرتبط