خشم مردم از اظهارات حلیم تنویر درباره زنان کوچی و دختران هزاره

به‌تازگی حلیم نتویر؛ فعال سیاسی و مشاور پیشین معاون اول ریاست اجرایی و وزیر اطلاعات و فرهنگ در زمان کرزی در نشستی در شهر کلن آلمان گفته‌است که « اگر من در قدرت بیایم، اختلاط اقوام را به میان خواهم آورد. دختر هزاره را به بچه‌های پشتون می‌دهم و نمی‌گذارم که دیگر کسی به نام قوم برخیزد.»

blank

آقای تنویر گفته‌است: «من تعصب ندارم؛ ولی دیده می‌شود که برای یک دره یا منطقه خورد، نصاب تعلیمی را به سطح بسیار بلند می‌برند و استدیوم هم برای‌شان ساخته می‌شود.»

او وزیر «تعلیمات عالی» که شاید منظورش تحصیلات عالی باشد را به فاشیزم متهم می‌کند و می‌گوید که «باید او را از لنگ (پا) آویزان کنیم».

انتقال کورس‌های سوادآموزی به مناطق پشتون‌نشین و صحبت مردم کشور به دو زبان رسمی (دری و پشتو) از گفته‌های دیگر او در این نشست بوده‌است.

بر زنان کوچی تجاوز می‌شود
ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نشان می دهد که حلیم تنویر در صحبت‌هایش برای حضار در مجلس می‌گوید، در گذشته کوچی‌ها از جلال‌آباد به بامیان می‌آمدند، هیچ مشکلی نبود؛ ولی حالا اگر بیایند، بالای زنان‌شان، تجاوز می‌شود.

آقای تنویر همچنین می‌گوید: «ما به‌عنوان افغان، در حیطه توان خود باید این قدرت را داشته‌باشیم تا جلو این مسایل را بگیریم و ما نباید طرف واقع شویم.»

داستان تلخ تحصیل‌کرده‌های بی‌سواد
این اظهارات واکنش‌های گسترده مردمی را از هر قوم و سمتی به همراه داشته‌است.

محمدقاسم وفایی‌زاده؛ رییس اداره هوانوردی ملکی در صفحه شخصی‌اش در مطلبی تحت عنوان «تنویر؛ داستان تلخ تحصیل‌کرده‌های بی‌سواد ماست» نوشته‌است: صحبت‌های حلیم تنویر را که در محفلی در کلن المان ایراد شده، شنیدم و تاسف در تاسف ماندم.

او در ادامه نوشته‌است: «کسی از تنویر سؤال کند که وقتی هزارها زن و دختر هزاره به کنیزی برده شدند و از لوی قندهار تا لوی پکتیا توزیع شدند و از درآمد آن به بیت‌المال مالیه پرداخت شد، آیا پشتون‌ها هزاره شد و آیا مشکل قوم در افغانستان حل شد؟»

به باور آقای وفایی‌زاده، قوم یک هویت ذاتی است و کسی آن‌ را از بین برده نمی‌تواند. پشتون و هزاره و ازبک و تاجیک و پشه‌ای و ده‌ها قوم و زبان و خرده‌فرهنگ که جان‌مایه فرهنگ و هویت کلان کشور ما را شکل می‌دهد، از میان نمی‌رود و نباید از میان برود.

او گفته‌است: مشکل افغانستان سیاسی‌سازی قومیت و قومی‌ساختن سیاست است که در نتیجه ظلم و ستم بر همدیگر و رفتارهای تبعیض‌آمیز آقای تنویر و امثال تنویر است.

وفایی‌زاده در ادامه نوشته‌است: اگر تنویر کمی عقل عملی داشته‌باشد باید درک می‌کرد که راه حل موضوعات قومی توزیع دختران هزاره نیست؛ بلکه عدالت است و ایجاد مبانی فکری و فرهنگی مشترک برای ملت‌شدن. ملت خاصیت ژنتیک ندارد که با توزیع دختران یک قوم به قوم دیگر به‌دست آید، ملت‌شدن زمینه‌های مشترک برای احساس تعلق است به یک هویت کلان فرهنگی و سیاسی.

جدی نگیرید
مرتضی پژواک؛ یکی از کاربران نوشته‌است که بعد از امرالله صالح، این بار یک انسان (…) به‌نام حلیم تنویر دوباره از ادبیات توهین‌آمیز و تفرقه‌انداز استفاده نموده و به یک قوم افتخارآفرین توهین نمود. حلیم تنویر و دار و دسته‌اش باید بدانند که مردم آگاه شده‌اند و دیگر به گذشته برنخواهند گشت و فریب چنین افرادی را نخواهند خورد.

او افزوده است، افغانستان جایی برای تبلور مذاهب و اقوام مختلف است و این امر ناممکن خواهد بود که همه را از نما و سیمای یک قوم و قبیله ببینیم.

قربان ادیب؛ دیگر کاربر افغان هم نوشته‌است: حلیم نتویر را جدی نگیرید! من یک‌سالی را که با او همکار بودم، می‌دانم واقعیت زندگی او چیست. تنویر به جز از عصبیت قومی و کارهای غیر اخلاقی، دیگر هیچ دستاوردی ندارد.

اتاق فکر ارگ
مریم عزیزی هم نوشته‌است، پشتون‌بودن، هزاره‌بودن، تاجیک‌بودن و یا دامن‌زدن به مسایل قومی، مذهبی و حزبی ارزش ما را زیاد نمی‌کند؛ بلکه کم می‌کند.

وی در ادامه از همایشی که آقای تنویر در آن سخنرانی کرده به عنوان «نشست دانشمندان پشتون (اتاق فکر ارگ) برای نابودی سایر اقوام» یاد کرده و به چند نکته از سخنان او در آن همایش اشاره کرده‌است:
۱ . دختران هزاره میان بچه‌های پشتون تقسیم شوند.
۲ . محقق و دوستم کشته شوند.
۳ . کوچی‌ها بالای زمین‌های مردم اسکان داده شوند.
۴ . یادگیری پشتو در سراسر افغانستان اجباری شود.

به باور مریم عزیزی، برتری یک انسان با علم و تقوا حاصل می‌شود، نه با پشتون‌بودن و هزاره‌بودن.

حلیم تنویر کسیت؟
حلیم تنویر فرزند محمد امین تنویر و نواسه صاحب‌الدین از اطباء دربار امانیه و محمدنادر شاه، متولد ۲۹ میزان ۱۳۳۱ خورشیدی در باغ علی‌مردان کابل است. او در بخش روزنامه‌نگاری تحصیلات عالی دارد و در چندین مجله و رسانه ملی کار کرده‌است.

تنویر همچنین برای مدتی به عنوان رییس تلویزیون مجلس نمایندگان ایفای وظیفه کرده و مشاور پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ و معاونت اول ریاست اجرایی افغانستان را نیز عهده‌دار بوده‌است.

او متاهل است و اکنون در هالند زندگی می‌کند.

مطالب مرتبط

comments s

  1. چرا برادران هزاره ما چیق میزنند درکجا این گفتها به هزاره ها تو هین شده است هروز به پشتونها دشنام میدهید پشتونها واکنش نشان نهمیدهند هزاره ها باید بدانند که از صبر وحوصله کار بګیرند مانند مرغ کوټ کوټاس نه کنند برده بار باشیند مانند پشتونها یکبار تفنګ بده دست برادران هزاره رسید چه جنایت نه بودکه نه کرد سالهای ۱۳۷۰ را بیاد بیاورند