انتقاد دانش از اظهارات حلیم تنویر؛ برتری‌جویی قومی فاجعه خلق می‌کند

سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات اخیر حلیم تنویر؛ از مشاوران پیشین ریاست اجرایی می‌گوید که نفرت قومی و برتری‌جویی نژادی در روابط بین اقوام، فاجعه به‌بار می‌آورد.blank

آقای دانش که امروز سه‌شنبه، ۱۹ قوس در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی حقوق بشر در کابل صحبت می‌کرد، گفت که تضادهای ناشی از اندیشه‌های دینی و مذهبی از یک‌سو و تضادهای ناشی از برتری‌جویی قومی و نژادی از سوی دیگر، دو محور اصلی و یا دو چالش عمده در برابر تطبیق مفاهیم و ارزش‌های حقوق بشری است.

او با اشاره به اظهارات اخیر حلیم تنویر تاکید کرد که «هر از گاهی از ذهن بیمار افراد آلوده به ویروس نژادگرایی و قوم‌پرستی این شعارها دامن زده می‌شود».

سرور دانش گفت: «دو روز پیش کلیپی را همه مشاهده کردید که یک فردی که ادعای روشن‌فکری و نویسندگی و سیاست‌ورزی دارد و عمری را در دنیای غرب هم زندگی کرده و از انقلاب فرانسه و آزادی بیان هم سخن می‌گوید؛ اما برای مردم افغانستان چگونه نسخه‌ نفرت می‌پیچد و کینه‌ قومی و نژادی و تعصبات جاهلی را دامن می‌زند و بین اقوام باهم برادر افغانستان تفرقه ایجاد می‌کند.»

حلیم تنویر دو روز پیش در مراسمی که از سوی برخی افغان‌ها در شهر کلن آلمان به مناسبت گرامی‌داشت ازفعالیت‌های محمد گل‌خان مومند؛ از چهره‌های سیاسی و جنجالی افغانستان برگزار شده بود، به ازدواج بین‌ اقوام «به‌منظور ایجاد وحدت ملی» اشاره کرده و گفته بود اگر او صلاحیت می‌داشت «دختر هزاره را به ازدواج پسر پشتون» در می‌آورد. این اظهارات پس از انتشار در رسانه‌های اجتماعی با واکنش‌های شدید کاربران و برخی سیاسیون روبه‌رو شد.

آقای دانش در سخنرانی امروز خود گفت که در این کلیپ حتا طرح حذف فزیکی چهره‌ها و حذف هویت‌ها مطرح شده‌است که به‌گفته او، فاجعه‌بار است.

او افزود که هنوز هم قومی ساختن سیاست و طرح‌های برتری‌طلبانه و مبتنی بر حذف و یا ادغام، انتقال و جابه‌جایی‌های اجباری جغرافیایی اقوام و حتا سرکوب با دید قومی و نژادی، در سطح بسیار وسیع و خطرناک، در جوامع مختلف و به ویژه در افغانستان وجود دارد.

معاون دوم ریاست جمهوری گفت که چگونگی رابطه میان گروه‌های اجتماعی، هنوز هم در افغانستان و در گوشه و کنار دنیا از جهت برتری نژادی و نفرت‌پراکنی قومی و زبانی، به عنوان خطرناک‌ترین اندیشه‌ ضد حقوق بشری مطرح است.

مطالب مرتبط