اطلاعات بانکی میلیون‌ها ایرانی به سرقت رفته‌است

به گزارش نیویارک‌تایمز حساب بانکی ۱۵ میلیون ایرانی توسط هکرها به سرقت رفته‌است.

blank

هک اطلاعات کارت‌های بانکی مردم بزرگ‌ترین حمله بانکی در ایران محسوب می‌شود.

گفته شده‌است که مشخصات و اطلاعات مربوط به صاحبان حساب‌های بانکی در سه بانک ملت، تجارت و سرمایه توسط هکرها به سرقت رفته و پس از آن نام و شماره حساب این افراد بر روی یک شبکه تلگرام به‌نام «شماره حساب بانکی شما» منتشر شده‌است.

موضوع هک حساب‌های بانکی این افراد به ‌روز ۲۷ نوامبر بازمی‌گردد. این اقدام همزمان با حمله مردم معترض به بانک‌های ایران صورت گرفته‌است. در جریان اعتراضات مردم ایران به افزایش ۳۰۰ درصدی بهای تیل، ۷۳۰ شعبه بانک در سراسر ایران طعمه حریق شد.

روزنامه نیویارک‌تایمز هک مشخصات کارت‌های بانکی ۱۵ میلیون نفر از شهروندان ایران را ضربه دیگری به سیستم بانکی ایران دانسته و به سکوت مقامات ایران نسبت به خبر هک‌شدن مشخصات کارت‌های بانکی مردم ایران اشاره کرده‌است.

دو هفته پس از هک حساب‌های بانکی ۱۵ میلیون نفر از مردم ایران، محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران سکوت مقامات را شکست و مدعی شد که امنیت اطلاعاتی حساب‌های بانکی تامین است و خبر هک‌شدن حساب‌های بانکی مردم صحت ندارد.

آذری جهرمی در بیانیه‌ای که در این باره منتشر کرده گفته‌است: «بانک‌ها هک نشده‌بودند؛ بلکه پیمان‌کار فنی سابق، از یک مجموعه اطلاعاتی که به آن‌ها دسترسی داشت نسخه‌ پشتیبان گرفته‌بود و اکنون با دسترسی به این نسخه در حال تهدید و باج‌گیری است.»

روزنامه نیویارک‌تایمز در ادامه گزارش خود می‌نویسد که نوع حمله سایبری صورت گرفته به بانک‌های ایران حکایت از آن دارد که این حمله سایبری از سوی هکرهای یک دولت خارجی صورت گرفته‌است.

این روزنامه می‌نویسد که انتشار مشخصات بانکی افراد در شبکه‌های اجتماعی احتمال این موضوع را که هکرها در خدمت دولتی خارجی دست به این کار زده‌باشند تقویت می‌کند.

ایالات متحده امریکا نسبت به انتشار این خبر واکنشی نشان نداده‌است.

مطالب مرتبط