باقی‌داری ۸ میلیاردی اداره‌های دولتی از شرکت برق

شرکت برق افغانستان (برشنا) می‌گوید که اداره‌های دولتی حدود هشت میلیارد افغانی به این شرکت بدهکار اند.blank

امان‌الله غالب؛ رییس عمومی شرکت برق امروز چهارشنبه، ۲۰ قوس که در هشتمین جلسه سالانه رییسان و آمران این شرکت در کابل صحبت می‌کرد، گفت که از میان این مبلغ بدهی نهادهای امنیتی به بیش از دو میلیارد افغانی می‌رسد.

او افزود که امسال شش میلیارد افغانی بر قرض‌داری‌های شرکت‌های دولتی اضافه شده که در مجموع این مبلغ به هشت میلیارد افغانی رسیده‌است.

آقای غالب اضافه کرد که علاوه بر نهادهای امنیتی، پارلمان، هتل‌های دولتی و برخی از ارگان‌های دیگر نیز هزینۀ برق خود را به این شرکت نپرداخته‌اند.

او ادامه داد که علاوه بر نهادهای دولتی، مردم و شرکت‌های غیردولتی بیش از دو میلیارد به این شرکت بدهکار است که در مجموع قرض‌داری این شرکت، به حدود ده الی یازده میلیارد افغانی می‌رسد.

امان‌الله غالب همچنین گفت که برشنا در یک الی دو سال اخیر به نهادهای نظامی برق داده است و برق‌رسانی به این نهادها باعث شده تا علاوه بر کاهش آلودگی هوا، هزینه‌هایشان نیز کمتر شود.

او در این نشست در مورد پروژه‌های این شرکت گفت که در سال ۱۳۹۸ خورشیدی، ۴۳ پروژه در کشور، تحت کار داشته که هزینه مجموعی این پروژه‌ها به بیش از ۸۰۰ میلیون دالر می‌رسد.

به گفته رییس شرکت برق، اتصال دو ولایت پنجشیر و خوست به شبکه ملی برق افغانستان یکی از این دستاوردها است که مردم این ولایات اکنون از انرژی برق بهره‌مند شده‌اند.

او در عین حال از حادثات امنیتی علیه کارمندان این شرکت گفت و تصریح کرد که در سال جاری ۳۵ حادثه امنیتی در ولایت‌های مختلف برای کارمندان این شرکت و تاسیسات این شرکت واقع شده که حدود ۸ تا ۹ میلیارد افغانی به این شرکت ضرر وارد کرده‌است.

مطالب مرتبط