پارلمان هند طرح جنجالی اعطای تابعیت به غیر مسلمان‌ها را تصویب کرد

پارلمان هند امروز چهارشنبه، ۱۱ دسامبر لایحه‌ جنجالی که خواستار اعطای شهروندی به اقلیت‌های غیر مسلمانِ تحت آزار از سه کشور همسایه است را به تصویب رساند.blank

این لایحه که به دنبال اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از پاکستان، بنگلادش و افغانستان است با مخالفت‌های گسترده روبرو شده‌است.

منتقدان می‌گویند تصویب چنین قانونی موجب تضعیف قانون اساسی سکولار هند می‌شود.

مجلس عوام هند روز گذشته (سه‌شنبه ۱۰ دسامبر) با تصویب این لایحه موافقت کرد و سپس وزیر امور داخله هند لایحه اصلاحیه قانون اعطای شهروندی را به مجلس سنا برد. این لایحه در جلسه امروز این مجلس با اکثریت آرا تایید شد.

بر اساس این لایحه، بودایی‌ها، مسیحیان، هندوها، پارسیان (زرتشتی‌ها) و سیک‌هایی که پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی از افغانستان، بنگلادش و پاکستان گریخته‌اند، از جمله اقلیت‌های مذهبی هستند که می‌توانند شهروندی هند را دریافت کنند.

واکنش به اعتراض‌ها علیه این تصمیم دولت با خشونت‌ همراه بوده است. ایالت تریپورا واقع در شمال‌شرقی هند، امروز شاهد حضور ارتش و آماده‌باش ضابطان قضایی در ایالت آسام بود. در این ایالت‌ها هزاران نفر اعتراض کرده‌اند. پولیس در گواهاتی، شهر اصلی ایالت آسام از ماشین‌های آبپاش و گاز اشک‌آور استفاده کرده تا معترضانی را که با آتش زدن تایرهای موتر، جاده‌ها را مسدود کرده بودند ، متفرق کند.

برخی از معترضان به این لایحه بر این باورند که اعطای شهروندی به اقلیت‌های مذهبی سه کشور همسایه هند سبب تضعیف حقوق شهروندان و همچنین تغییر زبان و فرهنگ در این کشور می‌شود. نگرانی برخی دیگر از «هجوم مهاجران» به هند بر اساس گمانه‌زنی درباره تغییر جمعیتی مناطق و افزایش رقابت برای زمین است.

مطالب مرتبط