پارلمان اروپا از دولت افغانستان خواست «بچه‌بازی» را ریشه‌کن کند

اعضای پارلمان اروپا با صدور قطع‌نامه‌ای از مقام‌های دولت افغانستان خواسته‌اند که «بچه‌بازی» را در این کشور ریشه‌کن کنند.blank

این نهاد اروپایی امروز پنج‌شنبه، ۲۸ قوس در این قطع‌نامه، سوء استفاده‌ جنسی از هزاران کودک در افغانستان را که اخیراً روزنامه بریتانیایی گاردین از آن پرده برداشت، محکوم کرده است.

این شمار اعضای پارلمان اروپا استفاده‌ جنسی از کودکان در افغانستان زیر نام «بچه‌بازی» را نوعی برده‌داری کودکان خوانده و گفته‌اند که این رسم در چندین ولایت افغانستان مروج است.

در این قطع‌نامه آمده که کسانی‌که مورد سوی استفاده‌ جنسی قرار می‌گیرند بین سنین ۱۰ الی ۱۸ قرار دارند و بیشتر از خانواده‌های فقیر بوده که از سوی افراد با نفود از جمله سیاست‌مداران و افسران ارتش خریداری و یا ربوده می‌شوند و مورد سوءاستفاده‌ قرار می‌گیرند.

در این قطع‌نامه تاکید شده که مقام‌های حکومت افغانستان باید این‌گونه اعمال را ریشه کن کنند و یک خط ارتباطی در سطح کشور خاص به‌خاطر کمک به قربانیان نقض حقوق کودکان ایجاد کنند.

پارلمان اروپا از حکومت خواسته‌است که کارزار آگاهی‌دهی را برای منع بچه‌بازی در سطح کشور راه‌اندازی کند؛ زیرا قانون و آگاهی‌دهی زمینه‌ تغییر فرهنگ بچه بازی را امکان پذیر خواهد ساخت.

این نهاد اروپایی در حالی از افغانستان می‌خواهد که فرهنگ بچه‌بازی را ریشه‌کن کند که اخیراً ادعا شده که بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز در ولایت لوگر مورد سوءاستفاده جنسی از سوی آموزگاران قرار گرفته‌اند. به‌دنبال آن حکومت افغانستان اعلام کرد که این ادعا ها را بررسی می‌کند.

این ادعاها از سوی رییس جامعه مدنی لوگر در گفتگو با روزنامه گاردین و سپس با شبکه‌های داخلی مطرح شد اما او چند روز بعد از سوی امنیت ملی بازداشت شد و سه روز را در زندان این ریاست سپری کرد.

مطالب مرتبط