تصویب طرح هزینه ۱۵ میلیون دالری امریکا برای صلح

مجلس نمایندگان امریکا به وزارت دفاع آن کشور اجازه داده که ۱۵ میلیون دالر را برای پشتیبانی لوژیستیگی گفتگوهای صلح با گروه طالبان هزینه کند.blank

بر اساس این طرح، این مقدار پول صرف تامین هزینه گفتگوهای صلح از جمله امنیت، حمل و نقل، اقامت‌گاه، غذا، لوازم، ارتباطات و سایر خدمات خواهد شد.

وزارت دفاع امریکا اما گفته‌است که این وجوه مالی نمی‌تواند برای هزینه‌های خاصی از جمله برای خرید مهمات یا برای انتقال گفتگو کنندگان در وسایط نقلیه‌ دولتی امریکا هزینه شود.

در عین حال نگرانی قانون‌گذاران امریکایی از مصرف شدن این مبلغ به نفع طالبان بوده و آن‌ها تلاش کرده اند تا اطمینان شان را از سود نبردن طالبان از این پول حاصل کنند.

با این حال در گزارش پنتاگون آمده است که این پول به طور مستقیم به اعضا یا عناصر طالبان پرداخت نمی‌شود و به طالبان اجازه استفاده از آن را نمی‌دهد.

این در حالی است که وزار دفاع امریکا در اوایل سال جاری هنگام درخواست پول گفته بود که طالبان احتمالاً از این مقدار پول به طور غیر مستفیم نفع خواهند برد.

هرچند شماری از اعضای مجلس نمایندگان امریکا، هزینه کردن این مقدار پول را برای کشانیدن طالبان به میز گفتگو پس از هجده سال درگیری، اندک می‌دانند؛ اما برخی از اعضای دیگر این مجلس، با این هزینه مخالفت کرده و گفته اند، طالبانی که صدها امریکایی را در میدان های نبرد کشته‌اند، به القاعده پناه داده‌اند و نیز سالانه صدها میلیون دالر از فعالیت های غیر قانونی شان در آمد دارند، هزینه این مبلغ برای آن‌ها اقدام درست نیست.

مجلس نمایندگان امریکا همچنین پنتاگون را مکلف کرده است تا گزارش مفصلی را در مورد چگونگی هزینه کردن این پول را به این مجلس ارسال کند.

با این همه، قرار است رییس جمهور امریکا بودجه‌ نظامی پیشنهادی وزارت دفاع را امشب تایید و امضا کند.

مطالب مرتبط