شورای رهبری طالبان با آتش‌بس «موافقت کرده‌است»

بربنیاد برخی گزارش‌ها شورای رهبری طالبان موافقت کرده‌است که هم‌زمان با امضای توافق صلح میان این گروه و امریکا، یک هفته آتش‌بس اعلام شود.blank

روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال، جمعه (۶ جدی) در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد طالبان که نامش ذکر نشده، نوشته‌است که شورای طالبان در کویته پاکستان در نشستی با حضور ملا هبت‌الله؛ رهبر این گروه، توافق کرده‌است که یک آتش‌بس هفت‌روزه اعلام شود.

به گزارش این روزنامه، این نشست طالبان روز چهارشنبه‌ هفته‌ گذشته، صورت گرفته‌است.

در ادامه گزارش این روزنامه امریکایی آمده‌است که توافق شورای رهبری طالبان می‌تواند زمینه‌ساز خروج نیروهای امریکایی و شکل‌گیری مذاکرات بین‌الافغانی باشد.

گفتنی ‌است که اخیرا گزارش‌هایی وجود داشت که هیأت طالبان چندی قبل از دوحه به پاکستان سفر کرده تا با رهبران‌شان در مورد کاهش خشونت و اعلام آتش‌بس کوتاه‌مدت مشوره کند.

دولت افغانستان اما گفته بود که این سفر به معنای آن است که طالبان، توان تصمیم‌گیری مستقلانه را ندارد و برای اعلام آتش‌بس به اجازه آی‌‌اس‌آی نیازمند است. شماری از مراجع همچنین با اشاره به احتمال بروز اختلاف میان بخش‌های سیاسی و نظامی طالبان، از توانایی رهبری آن گروه برای کنترل جنگجویان طالبان به منظور استقرار آتش‌بس، ابراز تردید کرده‌بودند.

مطالب مرتبط