پیروزی حسین‌بخش صفری؛ شادی همگانی و‌ همبستگی ملی

حسین‌بخش صفری؛ ورزشکار جوان و جوجیتسوکار مشهور افغانستان پیتر برگ؛ حریف روسی‌اش را در مبارزات آزاد در شهر مسکو روسیه شکست داد و پیروز این مبارزه شد.این مبارزات، شنبه‌شب (۷ جدی) در استدیوم ادرینالین شهر مسکو برگزار شده‌بود که در آن، حسین‌بخش توانست حریف روسی‌اش را در سه دور، شکست بدهد.

blank

این مسابقه از سوی سازمان (Fight Night Global) که یک سازمان معتبر جهانی است و برترین مبارزان جهان در مسابقات این سازمان شرکت می‌کنند، برگزار شده‌بود.

پیروزی حسین‌بخش صفری با استقبال گسترده مردم و مقامات دولتی در کشور روبه‌رو شد.

رییس‌جمهور اشرف‌غنی، عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی، سرور دانش؛ معاون دوم ریاست‌ جمهوری، محمد محقق و دیگر مقامات دولتی پیروزی حسین‌بخش صفری را تبریک گفتند.

همچنین شهروندان کابل با استقبال از پیروزی حسین‌بخش ساز خوشحالی سر داده و کابران شبکه‌های اجتماعی هم پیروزی حسین‌بخش صفری در مقابل حریف روسی‌اش را مایه شادمانی مردم خوانده و از آن به عنوان «قهرمان دل‌ها» یاد کردند.

از جنس عقیق و پولاد و نماد اقتدار ملی
قیوم سجادی؛ عضو مجلس نمایندگان در صفحه فیس‌بوک‌اش پیروزی حسین‌بخش صفری را تبریک گفته و از او به عنوان «نماد اقتدار ملی» یاد کرده‌است.

این فعال سیاسی نوشته‌است که جوانان با استعدادی چون حسین‌بخش صفری نماد اقتدار ملی و قهرمان عرصه‌های ورزش و دانش، سرمایه ملی و ماندگار مردم، جامعه و دولت افغانستان هستند که باید مورد حمایت و تقدیر شایسته و بایسته قرار گیرند.

آقای سجادی گفته‌است: «جوانان پرافتخار سرزمین ما که در روزگار خون و آتش، جهل و تعصب، انتحار و انفجار، مسیر مدنیت و ترقی را برای منطقه و جهان تصویر می‌نمایند، مایه بالندگی و امید به آینده روسن هستند. اینان سرمایه انسانی و فکری ماندگاری هستند که با تصویر اقتدار ملی مرزهای عصبیت جاهلانه خون و نژاد را زیر پا می‌کنند.»

به نوشته او «سیاستمداران قبیله‌گرا که هنوزهم نماد قوم و نژاد اند، باید چون حسین‌بخش و دیگر قهرمانان این سرزمین نماد عزت و اقتدار سیاسی کشور در منطقه و جهان باشند.»

عارف رحمانی؛ دیگرعضو مجلس هم در صفحه‌ فیسبوکش بر تقدیر از حسین‌بخش صفری از سوی پارلمان تاکید کرده‌ و نوشته‌است: «پارلمان کشور شایسته است از این قهرمان لبخند و شادمانی ملی تقدیر نماید.»

آقای رحمانی نوشته‌است: «هوتک شکست خورد، مبارز شکست خورد؛ اما افغانستان از پا نیافتاد و سرانجام با پیروزی حسین‌بخش صفری مردی از جنس عقیق و ابریشم و پولاد، پرچم سه رنگ کشور ما در سرزمین پهناور روسیه به اهتزاز درآمد و دل‌های یک ملت خسته از رنج‌های گران شادمان شد. زنده‌ باشی قهرمان!»

نماد زحمت و تلاش
احمد سعیدی؛ آگاه مسایل سیاسی و استاد دانشگاه هم در صفحه‌اش نوشته‌است: «قهرمانی ورزشکار پرتلاش، خوش‌اخلاق و مستعدمان حسین‌بخش صفری مبارک…
بدون شک ما نسل جوان زحمتکشی داریم، اگر دست‌شان گرفته شود، کمک و تشویق شوند افتخار‌آفرین می‌شوند.
هر بردی لذتی دارد؛ اما بردهای جوانمردانه، بی‌ریا و قانونی لذت بیش‌تر دارد.»

آقای سعیدی تأکید کرده‌است: «به عقیده من هزاره‌ها قوم پرتلاش و افتخارآفرین بوده و هستند، تمام بردهای‌شان بی‌ریا و به‌خاطر وطن است.»

قهرمان از بدو تولد
منیره یوسف‌زاده؛ معاون امور تعلیمات و پرسونل وزارت دفاع ملی نیز در صفحه فیس‌بوک‌اش نوشته‌است: بعضی‌ها از بدو تولد قهرمان ‌اند؛ اما بعدا آگاه می‌شویم. آن‌ها با فقر و با جهل می‌جنگند، با شکمی گرسنه علم می‌آموزند تا غول جهل را نابود سازند، سپس با همان علم به جنگ فقر می‌روند و با حضور در میادین کلان‌تر، برای اطرافیان و هموطنان‌شان افتخار می‌آفرینند.

حضرت صادقی؛ کاربر شبکه‌های اجتماعی نوشته است: انسان قوی را همه دوست دارند و آن‌که در رقابت مردانه پیروز شود نور چشم خلقِ خدا است.

این کاربر نوشته‌است: «امشب شوق و شادی بود و ما می‌رقصیم، کاش در هر عرصه مثل حسین‌بخش می‌درخشیدبم و امپراتورهای گیتی را شکست می‌دادیم؛ هرجا به ما فرصت بدهند که رو به‌رو شویم شکست می‌دهیم؛ اما مشروط بر این‌که به مبارزه راه بدهند و از دهلیز پس نفرستند.»

عظیم بشرمل؛ نویسنده و استاد دانشگاه نیز نوشته‌است: علم و عدالت، امنیت و ورزش می‌تواند به گفته هربرت مارکوزه برای ما انسان نو و دنیایی دیگر بیافریند.

blank

قُله قهرمانی، نه قعر قوم‌اندیشی!
ظاهر مفکر؛ نویسنده و استاد دانشگاه هم نوشته‌است: «حسین‌بخش صفری را در حد حُب و بغض‌های خود کوچک و کم‌اهمیت نسازیم. مجال شادمانی‌ای که او آفریده‌است را به بهانه‌ای برای ابراز احساسات قومی مبدل نسازیم. همت و هویت او بالاتر از قامت قوم و فراتر از برساخته‌های بیهوده‌ای است که عامل عقب‌ماندگی ما بوده‌است. نتیجه نفرت‌بار قهرمان‌تراشی‌های قومی را بارها به تجربه نشستیم و تکرار توجیه‌ناپذیر آن فقط اشتباه نیست که استعداد اصلاح‌پذیری و عزم عبرت‌گیری ما را نیز زیر سؤال می‌برد.»

جنگ‌سالارانه و جفا به ورزشکار
مسعود حسینی؛ عکاس و برنده جایزه پولیتزر هم بر فیرهای هوایی به نشانه ابراز شادی از پیروزی حسین‌بخش، واکنش نشان داده و نوشته‌است: «بزرگ‌ترین جفا به حسین‌بخش صفری و پیروزی بی‌نظیرش، فیر هوایی چند نامتمدن بود که خبر پیروزی این جوان را تحت شعاع قرار داده‌است!»

قنبرعلی تابش؛ شاعر و استاد دانشگاه هم ضمن ابراز شادی از پیروزی حسین‌بخش صفری، گلوله‌های شادیانه را «آب‌انداختن به آسیاب جنگ‌سالاران» تعبیر کرده و نوشته‌است: «دستاورد صفری از جنس مدنیت، هنر و صلح‌جویی است. اظهار شادمانی بدین مناسبت باید از همین جنس باشد. گلوله‌پرانی، آب‌انداختن به آسیاب جنگ‌سالاران است؛ پس یک حرکت غیر مدنی و جنگ‌جویانه است. صفری‌ها چقدر خون دل می‌خورند تا از شهروندان ما یک چهره جدید و مدنی به جهان ارائه کنند؛ اما ما چه آسان آن را ضرب در صفر می‌کنیم!»

مصادره افتخار، رویکرد تنویری
اسد بودا؛ منتقد اجتماعی هم نوشته است: حسین‌بخشِ صفری‌ انسانی سخت‌کوش است. با سخت‌کوشی خود به این‌جا رسیده‌است و ظرفیت و استعداد رسیدن به پله‌های بالاتر را نیز دارد. کسانی که دست‌آوردهای او را به نامِ قوم و طایفه یا هر نام دیگری مصادره می‌کنند و از او ناموسِ جمعی ساخته‌اند، در صورتی که او موقعیت‌اش را از دست دهد، اگر او را نفرین و تحقیر نکنند، به‌یقین فراموشش خواهند کرد. در این میان برخی از هزاره‌ها حتی رویکردِ تنویری اتخاذ کرده‌اند. به‌جای برجسته‌سازی زحمت و تلاش او، موفقیتِ او را به بینی و ساختارِ فیزیکی‌اش ارجاع می‌دهند. مصادره‌کردنِ زحماتِ فردی و ناموسی‌ساختنِ برنده‌شدن در یک مسابقهٔ ورزشی، احترام به زحمات و تلاش حسین‌‌بخش نیست، بیماری جمعی‌ای است که باید نقد و مداوا شود.

گفتنی است که حسین‌بخش صفری؛ ورزشکار جوان افغان تاکنون دستاوردهای زیادی داشته و چندین مدال قهرمانی را به‌دست آورده‌است. او پیش از این، در بازی‌های آسیایی داخل سالون و هنرهای رزمی ۲۰۱۷ که در عشق‌آباد ترکمنستان برگزار شده‌بود توانست اولین مدال کاروان افغانستان را در این مسابقات در بخش ورزش‌های رزمی و در رشته رزمی نیوفول کنتاکت جوجیتسو، در وزن ۶۲ کیلوگرم و پس از شکست سه حریف از کشورهای ترکمنستانو قرقیزستان کسب کند.

او همچنین در مسابقات بین‌المللی هند و مسابقات آسیایی مغولستان هم مقام قهرمانی را از آن خود کرده‌بود.

مطالب مرتبط