ورزش؛ آخرین‌ امید برای ملت‌شدن

هنوز امیدهایی برای وحدت و همگرایی ملی و بهانه‌هایی برای ملت‌شدن این جامعه متلاشی‌شده و متشتت باقی مانده‌است. واکنش‌های همصدای جمعی به افتخارات ورزشی یا دستاوردهای علمی و… یک شهروند افغان از سوی گروه‌های قومی گوناگون، خود نمونه‌ای از این امر است که یکی از تازه‌ٰترین موارد آن، با پیروزی حسین‌بخش صفری بر حریف روسی‌اش رخ داد.blank

وحدت ملی، مشارکت ملی، وفاق ملی، عزت ملی، اقتدار ملی، اتفاق ملی، همبستگی ملی و… واژه‌هایی است که دیگر هیچ حسی را در هیچ افغانی برنمی‌انگیزد؛ مردمی که دست کم در چهار دهه اخیر همواره زیر همین نام‌ها و عنوان‌ها، هر روز بیش‌تر از پیش، از هم فاصله گرفته‌‌اند، در برابر همدیگر جنگیده و موجب نابودی و تلاشی و فروپاشی آخرین ساختارهای هویت ملی شده‌اند.

هنوزهم چهره‌ها، سازمان‌ها، احزاب و جریان‌هایی هستند که ذیل عنوان همین واژه‌های نه‌چندان جذاب و فریبنده اما عمیقا ریاکارانه، خون مردم را می‌مکند، سرمایه‌های حیات اجتماعی آنان را به تاراج می‌برند و با قومی‌ترین تفکرات ممکن، حتی به قومیت‌ خودشان هم جفا می‌کنند و روند انهدام یک جامعه ازهم‌گسیخته و مبتلا به بلای مرگبار واگرایی را تسریع و تعجیل می‌بخشند.

بنابراین، بر مردم حرجی نیست که دیگر دل در گرو هیچ شعار ریاکارانه‌ای که با انگ و آهنگ «ملی» همراه است، نمی‌سپارند؛ زیرا برای آن‌ها ثابت شده‌است که ملی‌گرایان مدعی، همان ملیت‌زدگانی هستند که هنوز از پیله‌های پست تفکرات فروملی، بیرون نرفته و گستره جهان‌بینی و افق دیدشان، فراتر از قوم و سمت و حزب و مجموعه کوچک سیاسی و خانوادگی‌شان فراتر نیست.

با این‌همه اما هنوز امیدهایی برای وحدت و همگرایی ملی و بهانه‌هایی برای ملت‌شدن این جامعه متلاشی‌شده و متشتت باقی مانده‌است. واکنش‌های همصدای جمعی به افتخارات ورزشی یا دستاوردهای علمی و… یک شهروند افغان از سوی گروه‌های قومی گوناگون، خود نمونه‌ای از این امر است که یکی از تازه‌ٰترین موارد آن، با پیروزی حسین‌بخش صفری بر حریف روسی‌اش رخ داد.

حسین‌بخش صفری توانست حریف روسی‌اش را در مبارزات آزاد هنرهای رزمی ترکیبی(ام‌ام‌ای) که توسط سازمان فایت‌نایتز جهانی روسیه برگزار شده‌بود، شکست دهد.

براساس گزارش‌ها سازمان فایت‌نایتز روسیه یکی از قوی‌ترین سازمان‌های برگزاری مسابقات مبارزات آزاد است.

این مسابقه در مسکو برگزار شد و در پایان آن، حریف روسی آقای صفری، مغلوب ورزشکار افغان شد.

بعد از این پیروزی اشرف‌غنی، عبدالله عبدالله و جمع زیادی از چهره‌های سیاسی، پیروزی آقای صفری را تبریک گفتند.

شمار زیادی از کاربران افغان شبکه‌های اجتماعی نیز با هم‌رسانی تصاویر و‌ خبر پیروزی آقای صفری، شادمانی‌شان را نسبت به این برد ابراز کردند.

اگرچه در میان واکنش‌های ابرازشده به پیروزی درخشان حسین‌بخش صفری بودند افراد و چهره‌هایی که به‌ جای حمایت از وفاق ملی، بر تنور همواره داغ شقاق و نفاق قومی دمیدند و از حسین‌بخش به این جهت تمجید و تجلیل کردند که «هزاره» یا «شیعه» است و علیرغم این‌که بینی کوتاهی دارد، افتخارات بلندی می‌آفریند و چکادهای بلندتری را فتح می‌کند.

با این حال، به نظر می‌رسد می‌توان این واکنش‌های معدود و محدود به این رویداد بزرگ ملی را نادیده گرفت و آن را به حساب تنش‌آفرینی‌های مسموم و ویرانگر افرادی مانند حلیم تنویر و… گذاشت که آگاهانه سعی کرده‌اند هزاره‌ها و شیعیان را مورد تحقیر و تمسخر قرار دهند.

مطالب مرتبط:

ضمن آن‌که در برابر این مجموعه کوچکی که با عینک قومیت به درخشش حسین‌بخش صفری نگاه کرده‌اند، شماری انبوه از کاربران هم بودند که این نوع نگاه را نکوهش کردند و تقلیل این افتخار درخشان به قومیت و مذهب را جفا در حق ورزشکار و فروکاست افتخارآفرینی غرورآمیز او به مسایل سخیف قومی و تباری و مذهبی دانستند.

پیروزی حسین‌بخش صفری بر حریف قدر روسی، بسیار ارجمند و غرورآفرین بود؛ اما ارزشمندتر از آن، حس غیرقابل وصف شادمانی ملی فرای هرگونه احساسات مسموم قومی و تباری و مرزبندی‌های فرقه‌‌گرایانه مذهبی در جامعه‌ای بود که بیش از هر چیزی طعمه تفرقه و تنش‌های مرگبار قومی و مذهبی شده‌است.

بنابراین حسین‌بخش صفری تنها قهرمان مبارزات آزاد نیست؛ بلکه او در عین حال، یک قهرمان ملی به معنای واقعی کلمه نیز هست. کار او در این زمینه به اندازه‌ای بزرگ و بی‌بدیل است که با کارنامه چندده ساله هیچ رهبر نام‌آور و قهرمان قومی، قابل قیاس نیست. او به تنهایی توانست دروغ‌هایی را که سیاستمداران این سامان در طول ده‌ها سال تحت عناوینی چون وحدت ملی، مشارکت ملی، وفاق ملی، عزت ملی، اقتدار ملی، اتفاق ملی، همبستگی ملی و… گفته‌اند تا قومی‌ترین اهداف و نیات و منافع‌شان را تحقق بخشند، یکشبه از خاطره جمعی جامعه‌ای زخمی و خسته و ازهم‌گسیخته بزداید و به‌جای نفرت‌های دیرسال و کینه‌های انباشته، حس انسانی شادی و نشاط و امید و همبستگی را در آنان برانگیزد؛ به‌گونه‌ای که وقتی حسین‌بخش صفری پرچم سه رنگ افغانستان را در قلب روسیه بر دوش افکند، هیچ‌کس نمی‌توانست به این سرزمین خسته از جنگ‌های قومی و مذهبی و آکنده از دروغ‌های ملال‌انگیز اهل سیاست، از اعماق وجود، عشق نورزد و قلب بزرگ‌اش برای عظمت و اقتدار و افتخار افغانستان واحد و متحد نتپد.

مطالب مرتبط