شفاخانه ایندیرا گاندی: طی ۱۰ ماه نزدیک به ۳۰۰ هزار کودک، درمان شده‌اند

رییس شفاخانه صحت طفل ایندیرا گاندی از تداوی نزدیک به ۳۰۰ هزار مریض در ۱۰ ماه طی سال جاری میلادی خبر می‌دهد.blank

داکتر نورالحق یوسف‌زی؛ رییس شفاخانه صحت طفل ایندیرا گاندی امروز سه شنبه، ۱۰ جدی در گفتگو با خبرگزاری افق گفت: در جریان ۱۰ ماه سال جاری بیش‌تر از ۲۸۲ هزار و ۸۷۵ مریض به این شفاخانه مراجعه کرده و از سوی دکتوران بخش‌های مختلف تداوی شده‌اند.

به گفته آقای یوسف‌زی، از میان این تعداد مراجعه‌کننده، ۳۰ درصد آنان بیماران داخل بستر و ۷۰ درصد باقی‌مانده نیز سراپا یا کسانی بوده‌اند که پس از انجام معاینات و تجویز ادویه، همان روز مرخص شده‌اند.

او تعداد مراجعین روزانه به این شفاخانه را بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ مریض گزارش داد و گفت که از این میان حدود ۲۰۰ مریض آن عاجل می‌باشد و ۷۰ الی ۱۰۰ مریض هم بستری می‌شوند.

با آن‌که شماری از مریض‌داران از نبود امکانات و نیز عدم تأمین ادویه از سوی این شفاخانه شکایت دارند و می‌گویند که تمام نسخه‌های‌شان را از بیرون شفاخانه خریداری می‌کنند؛ ولی رییس شفاخانه صحت طفل با پذیرفتن کمبود و نبود بعضی ادویه‌جات به دلیل نداشتن بودجه، می‌‌گوید: «ما ۳۰ فیصد ادویه حیاتی داریم و متباقی را مریض‌داران از بیرون شفاخانه خریداری می‌کنند.»

به گفته آقای یوسف‌زی، «بر اساس حکم رییس جمهوری یک واحد متمرکز دوایی ایجاد شد؛ ولی نتوانستند ادویه مورد نیاز را خریداری کنند.»

گفتنی است که به‌منظور کاهش فساد و رفع مشکلات شفاخانه‌ها در بخش تدارکات، بودجه تدارکاتی از شفاخانه‌ها و وزارت صحت عامه گرفته شد و به این واحد متمرکز دوایی سپرده شد و اکنون نیز این قرار به پایان رسیده‌است.

آقای یوسف‌زی همچنین یادآور شد که به دلیل مراجعه بیش از حد مریضان، «ما مشکلات بستری داشتیم، طوری که هر ۱۰۰ بستر برای ۱۳۰ مریض در نظر گرفته شده‌بود؛ ولی در جریان سال جاری ما با مدیریت درست توانستیم ۱۸ فیصد سطح این مشکل را کاهش دهیم و اکنون هر ۱۰۰ بستر برای ۱۱۲ نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد».

با این‌همه، داکتر یوسف‌زی نبود بودجه برای خریداری لوازم تدارکاتی، ادویه، نبود خدمات پرستاری کافی به‌خصوص از طبقه اناث را از چالش‌های موجود این شفاخانه عنوان می‌کند.

مطالب مرتبط