بیش از ۳۵۰۰ کودک افغان در روز اول سال ۲۰۲۰ متولد می‌شوند

دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تخمین زده‌است که ‌در نخستین روز سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۳۹۲ هزار کودک در سراسر جهان به دنیا می‌آیند که در این میان، بیش از ۳۵۰۰ نفر از این نوزادان، اهل افغانستان خواهند بود.

blank

یونیسف روز چهارشنبه، ۱۱ جدی، با نشر گزارشی اعلام کرد که هند با داشتن ۶۷ هزار و ۳۸۵ نوزاد در صدر جدول قرار دارد و اوروگوئه با تولد سه نوزاد در پایین فهرست کشورهای جهان قرار گرفته‌است.

دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد گفته‌است: «تخمین زده می‌شود که ۳۵۳۱ نوزاد در روز اول سال (۲۰۲۰) در افغانستان متولد شوند.»

بر اساس آمار یونیسف، نوزادان افغان ۰.۹ درصد مجموع تولدها در روز نخست سال ۲۰۲۰ را در جهان تشکیل می‌دهند.

بر بنیاد پیش‌بینی یونیسف، به احتمال زیاد اولین نوزاد ۲۰۲۰ در اقیانوس آرام به دنیا خواهد آمد و آخرین تولد در ایالات متحده ثبت خواهد شد.

آمار یونیسف نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این ولادت‌ها در هشت کشور ثبت می‌شوند که شامل هند (۶۷۳۸۵ تولد)، چین (۴۶۲۹۹ تولد)، نایجریا (۲۶۰۳۹ تولد)، پاکستان (۱۶۷۸۷ تولد)، اندونیزیا (۱۳۰۲۰ تولد)، ایالات متحده (۱۰۴۵۲ تولد)، کانگو (۱۰۲۴۷ تولد) و اتوپیا (۸۴۹۳ تولد) می‌شود.

در گزارش یونیسف آمده‌است که در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۲.۵ میلیون نوزاد در اولین ماه زندگی خود درگذشته‌اند که در حدود یک‌سوم آنان در روز نخست زندگی‌شان تلف شدند.

معلومات یونیسف نشان می‌دهد که بیشتر این کودکان به دلیل موارد قابل پیش‌گیری چون زایمان زودرس، مشکلات هنگام زایمان و عفونت درگذشته‌اند.

یونیسف گفته‌است که برعلاوۀ این موارد، بیش از ۲.۵ میلیون نوزاد هر ساله مرده به دنیا می‌آیند.

مطالب مرتبط