امریکا به ظریف ویزه نداد

بر اساس گزارش‌ها، محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ایران، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویارک، ویزه امریکا را دریافت نکرده‌است.blank

نشریه فارن‌ پالیسی نوشته‌است که پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، دولت دونالد ترامپ در این هفته جلو ورود دیپلمات ارشد ایران به ایالات متحده را گرفته‌است.

این نشریه نوشته‌است که این اقدام امریکا در تناقض با توافقنامه ۱۹۴۷ سازمان ملل است که از واشنگتن می‌خواهد به مقام‌های خارجی اجازه ورود به امریکا برای مسائل مربوط به سازمان ملل را بدهد.

گزارش این نشریه امریکایی بر پایه خبرهای ارائه‌شده از سوی سه دیپلمات تنظیم شده‌است؛ اما مقام‌های رسمی ایران و امریکا تاکنون به گونه رسمی چیزی نگفته‌اند.

در عین حال خبرگزاری رویتز نیز در همین زمینه به نقل از یک مقام رسمی دولت امریکا که نامش فاش نشده گزارش داده که ایالات متحده از صدور روادید برای آقای ظریف خودداری کرده‌است.

رویترز این تحولات را در راستای افزایش تنش‌ بین تهران و واشنگتن پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی ارزیابی کرده‌است.

بنا بر این گزارش‌ محمد جواد ظریف، چند هفته پیش درخواست ویزه ورود کرده‌بود تا در جلسه ۹ جنوری شورای امنیت شرکت کند.

خبرگزاری رویترز گفته‌است نشست ۹ جنوری، نخستین فرصت برای وزیر خارجه ایران بود تا مستقیما در مورد جریان کشته‌شدن فرمانده سپاه قدس در بغداد، نظر دولت خود را با جامعه جهانی در میان بگذارد.

در همین حال، آقای ظریف در صفحه توییترش بدون آن‌که مشخصا توضیح خاصی بدهد گفته‌است: «در حالی ‌که ایالات متحده منشور سازمان ملل را مطلقا تحقیر می‌کند» تهران در روز چهارشنبه میزبان نشستی در مورد تنگه هرمز خواهد بود.

مطالب مرتبط