کارزار حمایت از حقوق کودکان افغان در شبکه‌های اجتماعی

کاربران افغان شبکه‌های اجتماعی، فراخوانی را زیر نام « حقوق کودک و ضرورت نهادینه‌سازی آن» در صفحات اجتماعی فیس‌بوک و توییتر به راه‌ انداخته‌ و متن‌هایی را با استناد از روایات دینی و علمی در حمایت از کودکان نشر و بازنشر می‌کنند.blank

این کاربران دفاع از حقوق بشر، به خصوص حقوق کودکان را وجیبه ملی خوانده و از موافقان این فراخوان خواسته‌اند تا نام‌های‌شان را در فراخوان اضافه کرده و بازنشر کنند.

این فراخوان برای حمایت از کودکان و در واکنش به جنجالی‌شدن قانون حمایت از کودکان در مجلس نمایندگان شکل گرفته‌است و برگزارکنندگان آن بر پختگی تکاملی و همه‌جانبه شخصیت انسان در ابعاد جسمی، عقلی، عاطفی، اجتماعی و تعلیمی تأکید کرده‌اند.

مجلس اخیرا قانون حمایت از کودکان را علیرغم اختلاف نظر نمایندگان بر تعیین سن ۱۸ سالگی به‌عنوان مرز میان کودکی و بزرگ‌سالی، تصویب کرد؛ اما پس از آن، تحت فشار نمایندگان مخالف این ماده، بار دیگر رسیدگی به آن را در دستور کار خود قرار داد.

پیشتر سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری هم از مجلس خواسته‌بود که اختلاف در این زمینه، جزئی است و آن را حل کند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی، با اشاره به کنوانسیون‌های بین‌المللی سن ۱۸ سالگی را مرز کودکی و بزرگسالی عنوان کرده‌اند.

در این فراخوان آمده‌است که در مورد تعیین سن دقیق کودک و نیز زمان پایان دوره کودکی در نصوص معتبر دینی یعنی قرآن مجید و احادیث قطعی الثبوت و قطعی الدلاله نبوی حکم صریحی وجود ندارد، و به همین علت این موضوع در میان فقهای بزرگ اسلام محل اختلاف واقع شده و از سن ۹ سالگی تا ۱۹ سالگی طرفدارانی داشته‌است.

در این فراخوان همچنین آمده‌است که بسیاری از کشورهای جهان و دولت‌های اسلامی این دیدگاه را با مصلحت کودکان سازگار یافته و برای سلامت اخلاقی و عاطفی آنان مناسب دیده‌اند و آن را به مثابه رویکردی جهان‌شمول مورد تایید قرار داده‌اند.

کاربران همچنین تأکید کرده‌اند که با تعیین سن ۱۸ به عنوان تکمیل کودکی، بخشی از نابسامانی‌های تربیتی و اجتماعی کاهش می‌یابد و باعث می‌شود از ظلم و اجحاف در حق کودکان جلوگیری شود و به این ترتیب جامعه شاهد انبوه کودکان کار، کودکان جنگ و کودکان آسیب‌دیده اخلاقی و اجتماعی نباشد.

مطالب مرتبط