رسانه‌های امریکایی: حمله ایران هماهنگ‌شده بود

یک روز پس از حمله ایران به پایگاه‌های امریکا در عراق، رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که ایران پیش از این حمله، پنهانی به امریکا اطلاع و اطمینان داده‌بود که به تلافی کشته‌شدن قاسم سلیمانی، حملات موشکی محدودی را علیه پایگاه‌های امریکایی انجام ‌می‌دهد.blank

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان امریکا گزارش داده که ایران این پیام را از طریق سفارت سویس در تهران به امریکا ارسال کرده‌‌است.

به گزارش سی‌ان‌ان، در مقابل مقام‌های امریکایی، به اطلاع مقام‌های ایرانی رساند بودند که کاملا آگاه‌اند و حکومت ایران باید گروه‌های نیابتی خود در منطقه، از جمله حزب‌الله لبنان را نیز کنترل کند.

این گزارش می‌افزاید که مقام‌های ایرانی در ابتدا کوشیدند از این موضوع شانه خالی کنند و گفتند که گروه‌های نیابتی در اختیار آنان نیستند؛ اما دولت امریکا قاطعانه گفت که این بهانه را نمی‌پذیرد.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش مفصل خود نوشته‌است که رییس جمهوری امریکا و مشاوران ارشدش بر حمله ایران به پایگاه‌های نظامی امریکا نظارت داشته و تصمیم آنان این بوده که اگر در این حملات، حتی یک امریکایی کشته شود، ایالات متحده به اقدامات تندی علیه ایران دست خواهد زد.

این شبکه که منبع گزارش خود را مقام‌های ارشد ایالات متحده معرفی کرده می‌افزاید که با مشخص‌شدن اینکه حملات ایران هیچ تلفاتی نداشته، ترامپ تصمیم گرفت که این اقدام را به منزله «کوتاه‌آمدن» ایران بداند و واکنش نشان ندهد.

به گزارش سی‌ان‌ان مقام‌های امریکایی همچنین از این‌که ایران تعداد محدودی موشک به سوی پایگاه‌های این کشور شلیک کرد، متعجب شدند.

گفتنی‌ است که شامگاه روز چهارشنبه، دونالد ترامپ؛ رییس‌ جمهوری امریکا، در واکنش به حمله موشکی به دو پایگاه این کشور در عراق در سخنانی گفت که حملات موشکی ایران تلفاتی در برنداشته‌‌است.
آقای ترامپ همچنین خطاب به رهبران ایران گفت: «برای کسانی‌که صلح بخواهند، آمادۀ صلح هستم.»

روز گذشته و ساعاتی پس از حملات موشکی، آیت‌الله علی خامنه‌ای؛ رهبر مذهبی ایران در سخنانی این حمله را «سیلی» به امریکا توصیف کرد و گفت که امریکا باید از منطقه برود.

مطالب مرتبط