بارش‌های مرگبار در افغانستان؛ چندین نفر جان باختند

مقام‌های رسمی گفته‌اند که در نتیجه بارش سنگین برف و باران‌های سیل‌آسا در ولایت‌های جنوبی و غربی کشور، ۱۹ تن جان داده‌اند. بیشتر قربانیان در ولایت‌های قندهار و هرات هستند. دفتر مطبوعاتی ولایت قندهار اعلام کرد که بر اثر ویران‌شدن چندین خانه در اسپین بولدک این ولایت، شش تن کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

blank

دو نفر دیگر نیز در قندهار بر اثر فروریختن خانه‌شان جان داده‌اند.

مقام‌های محلی در هلمند نیز گفته‌اند که بارش باران شدید شماری از خانه‌ها را ویران کرده که در نتیجه سه تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

قاسم حیدری؛ معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفته‌است که بودجه ملی و کمک‌های بین‌المللی برای رسیدگی به حوادث در حدود ۹۰۰ میلیون افغانی است.

برفباری شدید در ولایت هرات هم تلفات جانی در پی داشته‌است. مقام‌های محلی هرات می‌گویند که هشت تن در نتیجه فروریختن سقف چندین خانه در ولسوالی‌های انجیل و ادرسکن جان داده‌اند.

در برخی از ولسوالی‌ها بیش از ۵۰ سانتی متر برف باریده‌است. در ولایت هرات احتمال بارش برف طی روزهای آینده نیز وجود دارد.

جیلانی فرهاد؛ سخنگوی والی هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که تمام آمادگی‌ها برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان برفباری در این ولایت صورت گرفته‌است.

او می‌افزاید که شاهراه‌های هرات – اسلام‌قلعه، هرات – تورغندی، هرات – قندهار و مسیرهای ولسوالی‌های هرات به روی ترافیک مسدود می‌باشد.

پولیس هرات طی ابلاغیه‌ای از مردم خواسته‌است که تا بازگشایی‌ شاهراه‌ها اقدام به تردد نکنند. امین‌الله امرخیل؛ فرمانده پولیس هرات روز گذشته گفته‌بود که چندین موتر در مسیر لخشک در شاهراه هرات – اسلام قلعه در برف گیر مانده‌اند.

blank

رویا حمیدی؛ از مسؤولان ریاست مبارزه با حوادث طبیعی هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که تیم‌های بررسی‌کننده، میزان آسیب‌دیدگی در نتیجه سرازیرشدن سیلاب‌ها را بررسی خواهند کند.

اما انتقادهایی مطرح می‌شود که رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی در هرات با تأخیر صورت می‌گیرد.

کامران علی‌زایی؛ رییس شورای ولایتی هرات در گفتگو با خبرگزاری افق، هشدار داد که هر نوع بی‌پروایی در راستای کمک به آسیب‌دیدگان برفباری‌های اخیر، تبعات منفی در پی خواهد داشت.

او گفت: «باید همه ادارات دولتی کار کنند، تا به آسیب‌دیدگان برفباری‌ها کمک برسد. خدای نکرده که اگر کمک نرسد، مردم فقیر به خاطر سرما جان می‌دهند.»

وضعیت اسفبار بی‌جاشدگان
در ولایت هرات ده‌ها هزار خانواده بی‌جاشده داخلی بود و باش دارند. شماری از این خانواده‌ها در اردوگاه‌های آوارگان داخلی به کمک‌های فوری نیاز دارند. این آوارگان به دلیل جنگ و خشکسالی به هرات آواره شده‌اند.

جاوید نادم؛ رییس مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که در حد توان این اداره در راستای کمک‌رسانی به این آوارگان تلاش خواهد کرد.

از سوی دیگر، اداره محلی هرات می‌گوید که پیش‌تر به ارزش ۱۵ میلیون افغانی بسته کمکی به بیش از ۹۰۰ خانواده بی‌جاشده داخلی در این ولایت توزیع شده‌است.

با همه این‌ها، سال گذشته به دلیل سرازیر سیل در هرات ده‌ها تن کشته و زخمی شدند. در این سال همچنین صدها خانه مسکونی و هزاران جریب زمین زراعتی نیز تخریب شد.

بسته‌های کمکی در بادغیس کم است
بادغیس در شمال غرب کشور نیز طی چندروز اخیر گواه بارش برف بوده‌است. برفباری شدید باعث مسدودشدن بند سبزک شده‌است. این بند در مسیر شاهراه هرات – قلعه نو موقعیت دارد.

عبدالعزیز بیگ؛ رییس شورای ولایتی بادغیس در گفتگو با خبرگزاری افق، از حکومت خواست که بی‌درنگ در راستای بازگشایی بند سبزک اقدام کند، تا رفت و آمد وسایط در شاهراه هرات – قلعه نو روند عادی به خود بگیرد.

او هشدار می‌دهد که توقف موترها در بند سبزک، باعث تلفات جانی به دلیل سرما خواهد شد.

در این میان، نجم‌الدین برهانی؛ سخنگوی والی بادغیس به خبرگزاری افق می‌گوید که به شرکت سازنده سرک ارملک – لامان هدایت داده شده‌است که برف‌ در مسیر بند سبزک را پاک‌کاری کند.

اما او می‌افزاید که در ولایت بادغیس، بودجه و امکانات کافی برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی رویدادهای طبیعی کم است.

نمایندگان مردم بادغیس در شورای ولایتی از نهادهای کمک‌کننده می‌خواهند که آمادگی برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی رویدادهای طبیعی را بگیرند، تا جلو فاجعه انسانی گرفته شود.

blank

غور سردسیر با امکانات ناچیز

غور در غرب کشور جزء ولایت‎های کوهستانی است. باشندگان این ولایت مجبور هستند که زمستان‌های سرد را با کمترین امکانات سپری کنند. در برخی از نقاط این ولایت در زمستان بیش از ۱۰۰ سانتی متر برف می‌بارد.

اما مقام‌های محلی غور می‌گویند که بودجه این ولایت نسبت به دیگر ولایت‌ها کم است و به آسیب‌دیدگان رویدادهای طبیعی کمک آنچنانی نمی‌شود.

عبدالحی خطیبی؛ سخنگوی والی غور به خبرگزاری افق می‌گوید که راه‌های ارتباطی ولسوالی‌های این ولایت به دلیل برفباری‌های اخیر مسدود است.

او می‌افزاید که مسؤولان محلی غور در حد توان و امکانات در بخش کمک به آسیب‌دیدگان برفباری‌ها اقدام خواهند کرد.

مقام‌ها در قول اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب کشور نیز می‎گویند که نیروهای ارتش آماده کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان رویدادهای طبیعی در ولایت‌های غربی هستند.

بر بنیاد معلومات سازمان ملل متحد و اداره انکشاف بین‌المللی امریکا نزدیک به ۷۰۰ هزار تن در افغانستان در زمستان نیازمند کمک‌های غذایی و غیر غذایی هستند و این رقم نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است.

مطالب مرتبط