جهنم استرالیا؛ زمین و انسان، قربانی پول و پوپولیزم

نکته ناامیدکننده اما این است که سیاستمدارانی مانند ترامپ و بالسونارو در چارچوب فرایندهای دموکراتیک، از راه تحمیق توده‌ها و سوارشدن بر موج احساسات و نیازهای بی‌پایان مردم به قدرت می‌رسند؛ اما در عمل، با اعمال سیاست‌های جاه‌طلبانه و ضد انسانی، مرگ انسان و نابودی زمین را تسریع می‌کنند که یکی از نمونه‌های آن، آتش‌سوزی‌های مهیب و مرگباری است که پیش از این دامن برازیل را گرفته‌بود و اینک در استرالیا جولان می‌دهد.

blank

در استرالیا از چهار ماه پیش تاکنون، بزرگ‌ترین فاجعه‌ زیست‌محیطی جهان در جریان است. آتش‌سوزی‌های موسمی، استرالیا را با بی‌سابقه‌ترین بحران پس از جنگ جهانی دوم رو به رو کرده‌است.

با آن‌که بحران آتش‌سوزی در استرالیا از مدت‌ها پیش شروع شده؛ اما آتش‌سوزی در ایالت ویکتوریا به بدترین وضعیتش به نسبت ماه‌های گذشته رسیده‌است.

شعله‌های آتش تاکنون ۱.۲ میلیون هکتار زمین را در این ایالت سوزانده و جان سه نفر را گرفته‌است. تعداد کشته‌ها در کل استرالیا به ۲۸ نفر رسیده‌است.

بنا بر آمارهای اعلام‌شده تاکنون ۱۲ میلیون هکتار از خاک استرالیا در آتش سوخته‌است که مساحتی بزرگ‌تر از کشور سویس است. مساحت یک هکتار برابر با یک زمین فوتبال می‌شود. بررسی پژوهشگران دانشگاه سیدنی هم نشان می‌دهد تاکنون حدود ۴۸۰ میلیون حیوان یعنی تقریبا نیم‌میلیارد از گونه‌های مختلف جانوری در آتش‌سوزی مناطق جنوب شرقی استرالیا سوخته و تلف شده‌اند.

استرالیا یکی از گران‌بهاترین سرزمین‌ها برای حیات وحش جهان شمرده می‌شود و تنوع و تعداد گونه‌های جانوری کمیاب و نایاب در این کشور، از بسیاری از کشورها بیش‌تر است؛ اما در پی آتش‌سوزی‌های جاری، صدها میلیون حیوان در آتش سوخته‌اند. نابودی زیستگاه‌های جانوری همچنین حیات میلیاردها حیوان دیگر را تهدید می‌کند.

blank

شماری از شهرها به‌طور کامل در آتش سوخته و هزاران نفر از مردم استرالیا بی‌خانمان شده‌اند. نیروهای ارتش این کشور در یک فراخوان بی‌سابقه بعد از جنگ جهانی دوم برای شرکت در یک عملیات بزرگ نجات، فراخوانده شده‌اند؛ اما در آسمان سیاه از دود استرالیا هیچ افقی از پایان این جهنم زنده و زاینده به چشم نمی‌خورد.

بیشتر بخوانید:

مسؤولان دولتی که به‌دلیل بی‌اعتنایی نسبت به بحران به‌شدت مورد انتقاد هستند، هنوز نمی‌خواهند آتش‌سوزی‌های جاری را بخشی از پیامدهای هولناک گرمایش زمین و تغییرات ویرانگر آب‌ و هوایی به حساب آورند و این به باور آگاهان، ابعاد فاجعه‌ را عمیق‌تر می‌کند و به خطری که حیات امروز و فردای جهان ما را تهدید می‌کند، امکان می‌دهد تا همچنان رشد کند، بزرگ شود و گسترش یابد.

این همان رویکردی است که پیش از این در برازیل نیز از سوی دولت و رییس جمهوری آن کشور که به «ترامپ برازیل» شهرت دارد، اتخاذ شده‌بود. ژایر بولسونارو؛ رییس جمهوری آن کشور در آتش‌سوزی‌های مهیب آمازون حتی اجازه کمک‌رسانی به کشورهای دیگر را هم نمی‌داد.

دونالد ترامپ در امریکا یکی دیگر از کسانی است که بی‌اعتنا به فاجعه‌ عظیمی که زندگی زمین و حیات انسان‌ در کره خاک را تهدید می‌‌کند، به‌طور یکجانبه از پیمان اقلیمی پاریس خارج شده‌است.

blank

در این میان، این صدای دادخواهانه فعالان دردمندی مانند گرِیتا تین‌تین النُرا ارنمان تونبَری یا گرتا تونبرگ؛ دانش‌آموز نوجوان سویدنی است که در میانه انکار و اعراض سیاستمداران پوپولیست دنیای ما محو می‌شود.

او که برای جلب توجه رهبران جهان به بزرگ‌ترین تهدید علیه زندگی زمین تقلا می‌کند، اخیرا تصریح کرد که گفتگو با کسی مانند دونالد ترامپ در این باره، وقت‌‌تلفی است. حق با اوست؛ زیرا پوپولیست‌هایی مانند ترامپ و بالسونارو که هیچ ارزشی فراتر از سود و سرمایه و پول نمی‌شناسند، حتی اگر همه زمین نابود شود و کلیه جانوران و انسان‌ها در جهنمی که غول‌های عظیم صنعتی، شرکت‌های بزرگ چندملیتی و قدرت‌های پیشرو اقتصادی ایجاد کرده‌اند، بسوزند، برای آنان هیچ اهمیتی ندارد.

نکته ناامیدکننده اما این است که سیاستمدارانی مانند ترامپ و بالسونارو در چارچوب فرایندهای دموکراتیک، از راه تحمیق توده‌ها و سوارشدن بر موج احساسات و نیازهای بی‌پایان مردم به قدرت می‌رسند؛ اما در عمل، با اعمال سیاست‌های جاه‌طلبانه و ضد انسانی، مرگ انسان و نابودی زمین را تسریع می‌کنند که یکی از نمونه‌های آن، آتش‌سوزی‌های مهیب و مرگباری است که پیش از این دامن برازیل را گرفته‌بود و اینک در استرالیا جولان می‌دهد.

در این میان، بی‌اعتنایی غیر مسؤولانه رسانه‌های جمعی نیز که می‌توانند تریبون‌هایی آزاد و رایگان در خدمت حیات انسان و زندگی زمین باشند، بر عمق و ابعاد این فاجعه افزوده و به گسترش ویرانگر جهنم زمین برای نابودی دنیای ما امکان داده‌است تا بی‌صدا گسترش یابد و بی‌محابا انسان‌ها و حیوانات ارزشمند جهان را به کام مرگ فروبرد؛ رسانه‌هایی که در خدمت غول‌های اقتصادی، کارتل‌های کاپیتالیستی و شرکت‌های سوداگر و سوداندیش چندملیتی هستند و برای منافع آن‌ها فعالیت می‌کنند.

پیش از این، گرمایش زمین، تخریب لایه ازون و تغییرات آب‌ و هوایی به‌طور مستقیم برای همه ساکنان زمین، قابل لمس نبود، هشدارها و بیدارباش‌ها در این باره نیز جدی گرفته نمی‌شد؛ اما اکنون که فاجعه فراگیر شده و بشر به‌طور مستقیم در معرض آسیب یک فرایند ویرانگر قرار گرفته‌است، انکار و اعراض سیاستمداران پوپولیست به کمک سکوت و بایکوت رسانه‌هایی که در خدمت کاپیتالیزم مدرن قرار دارند، مانع از دیده‌شدن همه ابعاد بحران می‌شود؛ اما جهنم مهیب استرالیا نشان می‌دهد که این آغاز ماجرا است و دیر یا زود، بسیاری از نقاط زمین، درگیر این بحران دامنگیر خواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط