پسته افغانستان؛ از کارشکنی همسایه تا دورنمای سبز آینده

باغداران پسته در ولایت هرات می‌گویند که ایران محدودیت شدیدی بر انتقال پیوند نهال پسته به افغانستان وضع کرده و این باعث مشکلات فراوانی برای باغداران پسته شده‌است؛ اما آن‌ها به اهداف بلند فکر می‌کنند؛ از افزایش میزان تولیدات پسته تا رفع نیاز به پیوند نهال پسته از ایران.

blank

نهال‌های پسته در ماه‌های اسد و سنبله باید پیوند زده شود تا زودتر به ثمر برسد. هر نهال پسته در صورتی که پیوند زده شود، طی هشت سال به ثمر می‌رسد.

آمنه هاشمی؛ یکی از نخستین باغداران زن در هرات است. او بیش از چهار سال می‌شود که ۵۰ جریب زمین را در ولسوالی زنده‌جان، زیر کشت پسته برده‌است.

اما وضع محدودیت از سوی ایران بر انتقال پیوند پسته به افغانستان، خانم هاشمی با مشکل جدی مواجه شده‌است. او به خبرگزاری افق می‌گوید: «ایران اجازه نمی‌دهد که پیوند پسته به هرات بیاید. آوردن پیوند پسته به هرات مانند قاچاق، سخت است.»

چشم‌انداز خودکفایی
محب‌الله جهانی؛ یکی دیگر از باغداران پسته در هرات است. او پنج سال می‌شود که بیش از ۵ میلیون افغانی روی احداث باغ پسته به مساحت ۳۰ جریب زمین سرمایه‌گذاری کرده‌است.

آقای جهانی از وزارت زراعت می‌خواهد که از کشورهای دیگر پیوند پسته وارد کند، تا نیازی به ایران نباشد.

او به خبرگزاری افق می‌گوید: «وزارت زراعت در بخش پیوند نهال پسته توجه کند. وزرات زراعت پیوند را از کشورهای دیگر بیاورد. فعلاً ما مشکل داریم، ان‌شاءالله تا چهار سال آینده خودکفا می‌شویم.»

به گفته آقای جهانی، ایران نمی‌خواهد که باغ‌های پسته در افغانستان زیاد شود و افزایش تولیدات پسته را برای خود یک تهدید تلقی می‌کند.

blank

هزاران جریب باغ‌های پسته
حکومت افغانستان روی طرحی برای افزایش باغ‌های پسته در هرات کار می‌کند. مقام‌های حکومتی می‌گویند که طی پنج سال گذشته در بیش از ۵ هزار جریب در ولایت‌های هرات و بادغیس نهال‌های پسته غرس شده‌است.

عبدالله هاشمی؛ مسؤول پروژه‌ باغداری در ولایت‌های غربی کشور به خبرگزاری افق می‌گوید که تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تلاش خواهند کرد که بیش از یک‌هزار جریب زمین دیگر نیز در هرات و بادغیس پسته احداث شود، تا افغانستان به یکی از تولیدکنندگان عمده پسته بدل شود.

در این میان، مسؤولان اداره زراعت هرات‌ می‌گویند که در آینده جنگل‌زارهای بزرگ پسته به مساحت ۳۰ هزار هکتار زمین در منطقه‌ «دشت حوض» در شمال هرات ساخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

چالش باغ‌های پسته و انتظار باغداران از دولت
هرچند علاقمندی هراتی‌ها به احداث باغ‌های پسته افزایش یافته‌؛ اما باغداران پسته از حکومت می‌خواهند که افزون بر آموزش، زمینه را برای آبیاری باغ‌های شان نیز فراهم سازد.

این باغداران بر حمایت بیشتر حکومت از خود تاکید می‎کنند.

آمنه هاشمی می‌گوید: «ما در بخش آبیاری باغ پسته خود مشکل داریم، باید حکومت با ما همکاری کند. به ما آموزش بدهد که تولیدات پسته ما بلند برود. ما نیاز به کود کیمیاوی هم داریم که باید برای ما بدهند.»

محب‌الله جهانی؛ یکی دیگر از مالکان باغ‌های پسته از ریاست زراعت می‌خواهد که با وی در بخش سم‌پاشی نهال‌های پسته همکاری کند.

او می‌گوید: «اگر به وقت مناسب سم‌پاشی نشود و مواد با کیفیت نداشته‌باشیم، برای نهال‌های پسته، مشکل ایجاد می‌شود. باید دولت ما را آموزش‌های بیشتری بدهد در بخش سم‌پاشی و مراقبت از باغ‌های پسته.»

blank

هرات و بادغیس از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پسته در افغانستان شمرده می‌شوند. آمار ریاست‌های زراعت و مالداری این دو ولایت نشان می‌دهد که در بادغیس بیش از ۳۰ هزار هکتار زمین و در هرات بیش از ۱۵ هزار هکتار زمین باغ‌های پسته وجود دارد.

اما قسمت زیادی از این باغ‌ها به دلیل چندین دهه جنگ و قطع جنگلات پسته در این دو ولایت از بین رفته‌است.

با این حال، باغداران انتظار دارند که طرح حکومت افغانستان برای توسعه باغ‌های پسته، زمینه را برای تولیدات بیشتر پسته فراهم سازد.

در جریان سال جاری، حاصلات پسته در هرات و بادغیس به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر به شکل چشم‌گیری کاهش یافته‌است. پسته بادغیس نیز برای پروسس و صادرات به هرات منتقل می‌شود تا از طریق این ولایت به هند صادر شود.

کاهش صادرات پسته
احمدسعید صدیقی؛ معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که در جریان سال جاری تاکنون ۸۰ تن پسته از طریق هرات به کشورهای خارجی صادر شده‌است و این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ بیش‌تر از ۳۱۰ تن پسته به خارج صادر شده‌بود.

پسته افغانستان به مراتب از لحاظ کیفیت درجه بلندتری نسبت به ایران دارد. هر کیلو پسته تا ۱۵۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

مالکان‌ باغ‌های پسته می‌گویند که ایران نمی‌خواهد که سطح تولید پسته در افغانستان افزایش پیدا کند. این کشور نگران تکرار سناریوی زعفران است. هم‌اکنون زعفران افغانستان در جهان مقام نخست را دارد و سطح تولید زعفران نیز سال به سال افزایش پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. Many intentionally ignore those that want seats greater than they do to continue sleeping blissfully as they make their option to their destinations.
    Michelle, fantastic hub. I discover most often people who have no respect for others have none for themselves.
    But along with that, there are all kinds of other obstacles that can find their way into the operations of a your small companies.
    A sonnet on overcoming obstacles. On overcoming emotions of loneliness and the discomfort of being
    in crowds. Being made to feel small will be a really grating form of disrespect.
    Tell them how the disrespect made you feel. Experts
    in the field often name slights and these seemingly trivial types of
    disrespect “narcissistic injuries.” Though apparently minor, they will
    set off deeply rooted insecurities and might have fairly dangerous consequences.
    They can trigger violent reactions. Handling emotions of
    disrespect can be a bit tough, as a result of the mistaken response
    can set off negative reactions and conditions or relationships which are exhausting to salvage. https://canadianbusinesscomputers.com/