کرزی: شکایات جدی علیه پاکستان داریم

حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین کشور می‌گوید که مردم افغانستان شکایات جدی علیه دولت و نهادهای نظامی پاکستان نسبت به مداخلات این کشور در امور داخلی افغانستان دارند.blank

آقای کرزی که امروز پنج‌شنبه، ۲۶ جدی در کنفرانس رایزیانان در دهلی نو؛ پایتخت هند صحبت می‌کرد، گفت که «شکایت ما علیه پاکستان به‌خاطر دخالت‌های این کشور در امور داخلی کشور ما و ترویج و افزایش افراط‌گرایی» است.

او افزود که تأثیر پاکستان بر وضعیت افغانستان «بسیار بزرگتر» از هر کشور دیگری است و کابل باید به این یقین برسد که روابط اسلام آباد با دهلی نو بر روابط آن‌ها تأثیر نخواهد گذاشت.

رییس جمهور پیشین کشور با بیان این که روابط سرد هند و پاکستان تأثیر چشمگیری بر وضعیت افغانستان گذاشته، اظهار داشت که حفظ توازن در روابط با دو همسایه برای کشور دشوار بوده‌است.

او اضافه کرد: «ما می خواهیم با هند بهترین دوست باشیم و افغان ها ثابت کردند که بهترین دوست هند هستند؛ اما ما به پاکستان می‌گوییم که دوستی ما با هند قرار نیست مانع دوستی و برادری ما با پاکستان شود. نحوه این انتقال یک کار بسیار دشوار است؛ اما ما باید آن را مدیریت کنیم.»

حامد کرزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما دو احساس نسبت به پاکستان داریم. وقتی که پس از حمله شوروی به پاکستان پناهنده شدیم، مردم پاکستان ما را با آغوش باز پذیرفتند … از طرف دیگر ما شکایات جدی علیه دولت پاکستان و نهادهای نظامی این کشور برای دخالت در امور کشور خود داریم؛ ترویج و افزایش افراط گرایی و موارد دیگر.»

او در عین حال با ابراز حمایت از روند صلح اظهار داشت که اکثر مردم افغانستان حضور نیروهای امریکایی را در صورت ایجاد صلح در کشور می پذیرند.

رییس جمهور پیشین گفت که اکنون ایالات متحده روند صلح را آغاز کرده است و این یک چیز بسیار خوب است که ما به شدت از آن حمایت می کنیم و از سفیر خلیلزاد حمایت می‌کنیم تا این روند ادامه یابد.

کرزی افزود که اکثریت قریب به اتفاق مردم با حضور ایالات متحده در افغانستان موافقت می کنند؛ به شرط آن که افغانستان صلح‌طلب شود و این فرصت به مردم افغانستان داده شود که به شکل با عزت زندگی کنند.

او تاکید کرد که مردم می‌خواهند که امریکا هیچ دخالتی در امور افغانستان، سیاست‌ها و نهادهای این کشور نکند.

مطالب مرتبط