فعالیت دوباره پروژه سمنت هرات، دست‌کم ۱۵۰ میلیون دالر نیاز دارد

پروژه سمنت در فاصله ۳۵ کیلومتری غرب شهر هرات موقعیت دارد. این پروژه برای فعال‌سازی به سرمایه‌گذاری هنگفت نیاز دارد.ضیاءالحق پوپل؛ رییس معادن و پترولیم هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که به زودی این پروژه به اعلان داده می‌شود و برای فعال‌سازی آن بیش از ۱۵۰ میلیون دالر نیاز است.

blank

این در حالی است که پیش ازاین نیز چندین ‌بار پروژه سمنت به اعلان رفته؛ اما شرکتی برای آغاز سرمایه‌گذاری روی این پروژه بزرگ اقتصادی در غرب کشور گزینش نشده‌است.

رییس معادن و پترولیم هرات می‌گوید که در سال ۱۳۹۷ سه شرکت برای سرمایه‌گذاری روی پروژه سمنت اعلام آمادگی کرده‌بودند، اما این شرکت‌ها امکانات فنی لازمن را در این بخش نداشتند.

او می‌افزاید: «امیدوارم هستیم که شرکتی برای آغاز فعالیت پروژه سمنت انتخاب شود و به زودی پروژه سمنت به داوطلبی سپرده شود تا کار در این پروژه حیاتی آغاز شود.»

سرقت تجهیزات
کار ساخت پروژه سمنت با همکاری کشور چک در سال ۱۳۵۲ خورشیدی آغاز شد و در شش سال کار ساختمانی آن ۸۰ درصد و بسته‌بندی تجهیزات آن ۲۰ درصد پیش رفت؛ اما شعله‌ورشدن آتش جنگ‌ باعث متوقف‌شدن کار ساخت این فابریکه شد.

طی چند دهه گذشته به گفته‌ رییس معادن و پترولیم هرات، حدود ۵۰ درصد تجهیزات پروژه سمنت سرقت شده‌است و به‌منظور جلوگیری از سرقت، بخشی از تجهیزات پروژه سمنت به کارخانه جبل‌السراج منتقل شده‌است.

در جریان سال جاری، چندبار پولیس هرات سارقان پروژه سمنت را دستگیر کرده‌است.

blank

ایجاد شرکت سهامی
مسؤولان محلی هرات از بازرگانان می‌خواهند که با ایجاد یک شرکت سهامی در بخش سرمایه‌گذاری در پروژه سمنت اقدام کنند.

ضیاءالحق پوپل؛ رییس معادن و پترولیم هرات می‌گوید: «حکومت افغانستان برای تاجران، تسهیلات ویژه‌ای را به منظور سرمایه‌گذاری روی پروژه سمنت فراهم می‌سازد و از این‌که یک خارجی روی پروژه سمنت سرمایه‌گذاری کند، افغان باشد بهتر است.»

هرات به قطب اقتصادی افغانستان مشهور است و گردش پول در این ولایت زیاد می‌باشد.

اتاق صنایع و معادن هرات نیز می‌گوید که روی ایجاد یک شرکت سهامی کار می‌کند، تا پروژه سمنت به فعالیت آغاز کند.

حمیدالله خادم؛ رییس اتاق صنایع و معادن هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که بازرگانان هرات قادر به سرمایه‌گذاری هنگفت روی پروژه سمنت هستند، به شرطی که حکومت از آن‌ها حمایت کند.

او می‌افزاید: «ما نشست‌هایی با سرمایه‌گذاران و مقام‌های محلی هرات روی طرح ایجاد یک شرکت سهامی داشته‌ایم. این گام از جانب حکومت مرکزی و محلی و سرمایه‌گذاران استقبال شده‌است.»

blank

انتقادها از بی‌پروایی حکومت
فعال‌سازی پروژه سمنت یکی از خواسته‌های اصلی باشندگان هرات هم شمرده می‌شود؛ اما تاکنون کار مؤثری در این زمینه صورت نگرفته‌است.

سردار بهادری؛ عضو شورای ولایتی هرات در صحبت با خبرگزاری افق، حکومت را در راستای فعال‌سازی پروژه سمنت به بی‌پروایی و سهل‌انگاری متهم می‌کند.

او می‌گوید: «برای ما هراتیان جای سؤال است که چرا حکومت پروژه سمنت را فعال نکرده‌است. ما بارها خواسته‌ایم که این پروژه را فعال کنند؛ اما نمی‌کنند. حکومت به وضعیت اقتصادی افغانستان توجه ندارد.»

سمنت ولایت‌های غربی افغانستان از کشورهای ایران، پاکستان و تاجیکستان تامین می‌شود و سالانه‌ میلیون‌ها دالر از افغانستان خارج می‌شود؛ در حالی که هرات معادن غنی گچ و سنگ چونه، مواد مورد نیاز برای ساخت سمنت را در مقیاس گسترده در اختیار دارد.

مسؤولان محلی هرات می‌گویند که بهره‌برداری از پروژه سمنت، نیازمندی سمنت ولایت‌های غربی افغانستان را تا ۴۰ سال به‌گونه کامل رفع خواهد کرد.

مطالب مرتبط

یک نظر