تعطیلی ۴۰۰ کارگاه کفش‌دوزی‌ در هرات؛ دولت حمایت کند

هر روز که می‌گذرد دروازه‌ کارگاه‌های کفش‌دوزی بیشتری در ولایت هرات در غرب کشور بسته می‌شود. آمار انجمن تولیدکنندگان کفش هرات نشان می‌دهد که طی دو سال گذشته، شمار کارگاه‌های کفش‌دوزی‌ از ۸۰۰ به ۴۰۰ کاهش یافته‌است.

blank

بالا بودن قیمت مواد خام و ورود کفش‌های بی‌کیفیت و ارزان خارجی دو دلیل عمده رکود کارگاه‌های کفش‌دوزی در هرات شمرده می‌شود.

حسن؛ از کفش‌دوزان هرات در کنار یکی از چرخ‌های دوخت چرم کفش در کارگاه‌اش در جاده لیلامی در مرکز شهر، مصروف کار است.

در کارگاه‌ حسن، چهار نفر دیگر نیز کار می‌کنند؛ اما به دلیل این‌که وضعیت کار و بارش روز به روز خراب‌تر می‌شود، از کودکان برای پیشبرد کارهایش استفاده می‌کند. کودکان برای یادگیری کفش‌دوزی به دستمزدی اندک قناعت می‌کنند.

حسن به خبرگزاری افق می‌گوید که بیشتر ساعات روز به دلیل فروخته‌نشدن تولیدات کفش‌اش در بازار بیکار است و در این وضعیت، تامین مصارف خانواده و دکان‌ برایش طاقت‌فرسا است.

او می‌افزاید: «من کفش‌دوزی را از ایران یاد گرفتم؛ اما متاسفانه کسی به غم ما نیست. ما کفش‌ها خوب و با کیفیتی می‌سازیم؛ اما خریدار در بازار وجود ندارد. مردم ما هم هیچ حمایتی نمی‌کنند و زیادتر کفش‌های بی‌کیفیت ایران، چین و پاکستان را خریداری می‌کنند.»

blank

بالا بودن تعرفه گمرکی مواد خام
یکی از نگرانی‌های جدی تولیدکنندگان در هرات، بلند بودن تعرفه‌های گمرکی مواد خام است، با این وضعیت کفش تولیدی در هرات نسبت به کفش‌های وارداتی که گاهی با فرار از محصول گمرکی وارد کشور می‌شود، بلندتر تمام می‌شود.

حسن می‌گوید که بالا بودن تعرفه گمرکی مواد خام برای تولید کفش و ورود کفش‌های بی‌کیفیت و ارزان از کشورهای ایران، پاکستان و چین، باعث از رونق‌افتادن صنعت کفاشی در هرات شده‌است.

بربنیاد آمار انجمن تولیدکنندگان کفش هرات، بیش از دو هزار نفر در بخش تولید کفش در هرات مشغول فعالیت هستند؛ اما در شرایط کنونی چشم‌انداز روشنی برای جلوگیری از بی‌کاری این افراد وجود ندارد.

فروش کفش‌های خارجی به نام هرات
کیفیت تولیدات کفش هرات نسبت به کفش‌های وارداتی بلندتر است؛ اما به دلیل اعتماد پایین مردم به تولیدات داخلی، این کفش‌ها به نام کشورهای همسایه به فروش می‌رسد.

تولیدات کفش هرات به ولایت‌های دیگر نیز صادر می‌شود.

عبدالوهاب قاضی‌زاده؛ معاون انجمن تولیدکنندگان کفش هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که با فعال‌بودن کارگاه‌های تولید کفش، بخش زیادی از نیازمندی افغانستان برطرف خواهد شد.

او از حکومت می‌خواهد که برای حمایت از تولیدکنندگان کفش در هرات آستین بالا بزند، تا آن‌ها بتوانند که با تولیدات خارجی رقابت کنند.

او می‌گوید: «حکومت تا حالا حمایت زیادی از ما نکرده. اگر حمایت می‌کرد، چرا کارگاه‌های کفش‌دوزی در هرات با رکود مواجه می‌شد؟ ما به صورت حرفه‌ای کفش تولید کرده می‌توانیم؛ اما کسی نیست که دست ما را بگیرد و از ما حمایت کند.»

blank

واردات قاچاقی کفش
تولیدکنندگان کفش در هرات حکومت را در جلوگیری از واردات قاچاقی محموله‌های کفش از کشورهای ایران، پاکستان و چین به بی‌پروایی متهم می‌کنند.

این تولیدکنندگان مدعی هستند که اغلب کفش‌های وارداتی قاچاقی یا با پرداخت محصول گمرکی کم وارد کشور می‌شود و تداوم این وضعیت ضربه‌ای جبران‌ناپذیر بر صنعت کفش‌دوزی هرات وارد خواهد کرد.

پاسخ دولت
جیلانی فرهاد؛ سخنگوی والی هرات تأکید می‌کند که جلو قاچاق کفش گرفته خواهد شد.

او به خبرگزاری افق می‌گوید: «ما جلو قاچاق کفش از کشورهای خارجی را می‌گیریم. هدایت مقام ولایت هرات به گمرک این است که در راستای جلوگیری از قاچاق کار کند. ما در بخش جلوگیری از قاچاق کالا از کشورهای خارجی به هرات در سال جاری پیشرفت‌های زیادی داشتیم.»

استفاده از طرح‌‌های جدید و تأمین مواد خام کفش در داخل کشور، دو دلیل برای رشد صنعت کفاشی در هرات دانسته می‌شود. کفاشان هرات تأکید دارند که با حمایت دولت و مردم خواهند توانست که شمار افراد شاغل را بالا ببرند و به این صنعت، جانی تازه ببخشند.

مطالب مرتبط