مترجم افغان‌تبار ارتش آلمان به اتهام جاسوسی برای ایران محاکمه می‌شود

یک شهروند افغان که در ارتش آلمان به‌عنوان مترجم کارمی‌کرده، به اتهام جاسوسی برای ایران، افشای اسرار دولتی و خیانت محاکمه می‌شود.blank

رسانه‌های آلمان گزارش داده‌اند که این فرد ۵۱ ساله عبدالحمید اس نام دارد و دادگاه او امروز دوشنبه، ۳۰ جدی آغاز می‌شود.

عبدالحمید متهم به جاسوسی در ۱۸ مورد بوده و گفته می‌شود که اسرار دولتی آلمان را در اختیار سازمان استخباراتی ایران قرار داده‌است.

این مترجم ارتش آلمان در جنوری سال ۲۰۱۹ دستگیر شده و پرونده‌ای علیه او و همسرش توسط دادگاه شهر کوبلنتس به جریان افتاده‌است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه از آغاز محاکمه این شهروند افغان  در شهر فرانکفورت آلمان خبر داده‌است. همسر او، آسیه نیز باید در برابر دادگاه و به اتهام مشابهی پاسخگو باشد.

ماموران امنیتی آلمان یک‌سال پیش و پس از بازگشت عبدالحمید از یک سفر خارجی و در حین «جاسوسی»  او را بازداشت کرده‌بودند.

بازرسان امور قضایی در ماه دسامبر سال گذشته، آسیه اس؛ همسر عبدالحمید را نیز متهم به همدستی در فعالیت‌های جاسوسی همسرش و همچنین پشتیبانی از او کرده‌اند. هر دو متهم به همکاری با سازمان استخبارات ایران شده‌اند.

عبدالحمید اس، سال‌ها به عنوان مترجم و همچنین مشاور فرهنگی برای ارتش آلمان کار کرده‌است.

هنوز روشن نیست که این فرد افغان چه اطلاعاتی در اختیار نیروهای امنیتی ایران قرار داده‌است. مسؤولان ارتش آلمان از دادن اطلاعات بیشتر به خبرگزاری‌ها درباره این پرونده منع شده‌اند.

در صورت تایید اتهامات وارده از سوی دادگاه علیه او، دست‌کم ۱۵ سال زندان در انتظارش خواهد بود. مجازات آسیه‌ اس، حداکثر ۱۱ سال زندان اعلام شده‌است.

سرویس ضد جاسوسی ارتش آلمان برای مطمئن‌شدن نسبت به فعالیت‌های جاسوسی عبدالحمید اطلاعات غلطی در اختیار او قرار داده‌بود و پس از افشا شدن این اطلاعات نسبت به همکاری او با سازمان اطلاعات ایران مطمئن شد.

مطالب مرتبط