مواضع مولوی مجیب‌الرحمان؛ از انتقاد دانش و سفیر امریکا تا اهدای شرم‌نامه

در ادامه واکنش‌ها به سخنان و اقدامات بحث‌برانگیز مولوی مجیب‌الرحمان انصاری؛ روحانی پرنفوذ و خطیب مسجد جامع گازرگاه هرات، سرور دانش؛ معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی از عملکرد او به شدت انتقاد کرده‌است.

blank

آقای دانش، روز یک‌شنبه، ۲۹ جدی ممانعت زنان از پوشش کنفرانس خبری مجیب‌الرحمان انصاری را نقض قانون اساسی، قانون رسانه‌ها و قانون دسترسی به اطلاعات دانست.

او همچنین از نهادهای فرهنگی و علمی به ویژه علما، استادان و نویسندگان خواست که «در مقابل چنین حرکت‌های جاهلانه» به روشنگری بپردازند؛ زیرا به گفته وی «تفرقه ملی و دامن‌زدن به آتش تعصب مذهبی و نژادی کشور را یک‌بار دیگر به پرتگاه سقوط می‌کشاند».

معاون دوم رییس جمهوری در ادامه گفت: «یکی از چالش‌های عمده، این ادعا است که حقوق بشر یک کالای وارداتی خارجی و سوغات بی‌گانه و تهاجم فرهنگی دنیای غرب است که گویا غرب می‌خواهد از این طریق افکار و فرهنگ خود را بر ما تحمیل کند. بنیادگرایی افراطی نیز از همین نوع تفکر ریشه می‌گیرد.»

مجیب‌الرحمان انصاری؛ مولوی پرحاشیه هرات، هشدار داده‌است که حد شرعی را در منطقه گازرگاه در شمال شرق این شهر اجرا خواهد کرد. همچنین چندین بیلبورد تبلیغاتی در مورد پوشش زنان نیز در این منطقه از سوی نهاد وابسته به او نصب شده‌است. این اقدامات با موجی از انتقادها مواجه شده‌است.

اظهارات انصاری چندین مورد در پارلمان نیز به بحث گرفته شده و شماری از وکیلان از وی انتقاد کرده‌اند.

حرکت سفید علیه افراط‌گرایی
در تازه‌‌ترین مورد جریانی موسوم به «حرکت سفید» در ولایت هرات فعالیت‌اش را در راستای مبارزه با افراطیت آغاز کرده‌است.

محمدخالد رامزی؛ رییس عمومی حرکت سفید گفت حرکت سفید یکی از سازمان‌های قدرتمند و جوان‌محور افغانستان است که پیرامون مبارزه با افراطیت و ترویج ارزش‌های جامعه‌ باز با در نظرداشت فرهنگ و دین مقدس اسلام در افغانستان فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

سفارت امریکا: از دین سوء استفاده می‌شود
راس ویلسون؛ سفیر موقت امریکا در افغانستان در حساب کاربری‌اش در توییتر در واکنش به اظهارات مجیب‌الرحمان انصاری نوشت: «بعضی صداهای تنها تلاش دارند با سوء استفاده از دین دستاوردهای ۱۹ ساله (افغانستان) را از میان بردارند؛ اما ما در کنار افغان‌هایی ایستاده‌ایم که از حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها دفاع می‌کنند. همه مساوی هستند، هیچ عقب‌گردی در کار نیست.»

عقب‌نشینی والی هرات
عبدالقیوم رحیمی؛ والی هرات در جریان یک کنفرانس خبری، از خبرنگاران خواسته‌‌بود که وی را با انصاری روبه‌رو نکنند؛ چرا که آن‌ها «دوست» همدیگر هستند. والی هرات گفته‌بود که در نظام دموکراسی و آزادی بیان هرکس باورش را ابراز می‌کند: «ما نمی‌توانیم که بر نظرهای مردم قفل [بگذاریم] و این مخالف آزادی بیان است.»

اما آقای رحیمی از این موضع‌اش در پی مخالفت شدید شهروندان کشور، عقب‌نشینی کرده‌است.

والی هرات در پاسخ به پرسش خبرنگار افق در مورد موضع ملایم‌اش در قبال انصاری، گفت: «همین مردم اگر غیرت می‌‎داشتند، یک‌‌دفعه می‌رفتند، آن کسی که در مسجد می‌رود، تجاوز می‌کند در این مورد هم صحبت می‌کردند. در مورد اختطاف صحبت می‌کردند.»

او از علما خواست که دین را وسیله درآمد و سیاست نکنند. والی هرات در واکنش به اظهارات مجیب‌الرحمان انصاری درباره اجرای حد شرعی هم گفت که تطبیق حد شرعی وظیفه نهادهای عدلی و قضایی است و علما باید در مورد ناهنجاری‌های اجتماعی توصیه کنند.

blank

رشد افراط‌گرایی در هرات
فعالان حقوق زن در هرات نیز از رشد افراط‌گرایی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و از حکومت می‌خواهند که جلو فعالیت‌های این‌چنینی را بگیرد.

مژگان انتظار؛ فعال حقوق زن به خبرگزاری افق می‌گوید که مشکل افراط‌گرایی مثل «انگل» در جامعه است که همه را مریض می‌کند: «تنها کاری که دولت می‌کند این است که خیلی زود وارد عمل شود و جلو فعالیت‌های طالبانی و افراط‌گرایی را بگیرد.»

کلثوم صدیقی؛ دیگر فعال حقوق زن هم به خبرگزاری افق می‌گوید که هرات در اوج رعب و وحشت طی ۲۵ سال گذشته قرار دارد و تداوم این روند توسط حلقات متعصب و افراطی فعالیت‌های اجتماعی زنان را محدود خواهد کرد.

او می‌گوید حالا هرات شهر علم و فرهنگ نیست: «برخی از حلقات متعصب می‌خواهند که دیدگاه‌های منفی در قبال زنان را بیش‌تر کنند تا زنان کم‌تر حضور داشته‌باشند. نصب بنر در مورد حجاب زنان نوعی از بی‌فرهنگی این مردان را می‌رساند و توجیه دینی ندارند.»

شرم‌نامه موکلان به وکیلان
گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی کمپاینی در فیسبوک، شرم‌نامه‌ای به ۱۷ نماینده هرات در مجلس نمایندگان ارائه کرده‌اند. نمایندگان هرات اما تاکنون در پیوند به اظهارات مجیب‌الرحمان انصاری، سکوت اختیار کرده‌اند.

کاربران در حساب‌های کاربری‌شان خطاب به وکلای هرات نوشته‌اند: «۱۷ تن به شمول زنان و مردان وارد خانه‌ ملت شده‌اید؛ اما روزی‌ که نیاز به حمایت قاطع شما داشتیم تا به عنوان اهرم فشار بر افراطیت به وجود‌آمده در هرات کنارمان باشید، تنهای‌مان گذاشتید و سکوت اختیار کردید و این عمل مهر تاییدی ا‌ست بر این‌که کنار ملت نیستید؛ در حالی که در مجلس نمایندگان، سایر وکلا به رسم پاسداری از انسانیت صدای‌مان شدند. با نهایت تاسف امروز زنان هرات این شرم‌نامه را به شما تقدیم می‌کنند تا باشد که تاریخ، این سکوت شما را از یاد نبرد.»

لازم به ذکر است که علیرغم تلاش‌های فراوان خبرنگار افق، چندین نماینده هرات در پارلمان در این مورد حاضر مصاحبه نشدند.

مطالب مرتبط