کمیسیون حقوق بشر: ۱۰ غیر نظامی در حمله هوایی شیندند کشته شدند

کمیسون مستقل حقوق بشر افغانستان تایید کرد که ۱۵ غیرنظامی در یک حمله هوایی نیروهای حمایت قاطع ناتو در ولسوالی شیندند ولایت هرات کشته شده‌اند. این حمله حدود ۱۲ روز قبل انجام شده بود.blank

کمیسیون حقوق بشر امروز سه‌شنبه، ۱ دلو در اعلامیه‌ای گفته‌است که بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده آنان، ‌‌بر اثر حمله‌ هوایی نیروهای حمایت قاطع بر قرارگاه نیروهای طالبان در منطقه پایکش ولسوالی شیندند ولایت هرات‌‌، در هجدهم جدی، ۱۵ غیر نظامی کشته و زخمی شده‌اند.

اعلامیه افزوده که سه‌ کودک و سه‌ زن در میان کشته شدگان و دو کودک در میان زخمیان این حمله قرار دارند.

نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان بعد از این حمله گفته بودند که این عملیات به درخواست نیروهای افغان انجام شده‌است. این نیروها اما در مورد کشته شدن غیرنظامیان اظهار نظری نکرده‌اند.

با این حال، کمیسیون  مستقل حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی از افزایش شمار قربانیان جنگ در کشور ‌و «نقض صریح و مکرر حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه» از نیروهای داخلی و خارجی خواسته‌است که در انجام عملیات‌‌ نظامی دقت بیشتری داشته باشند تا به افراد غیرنظامی آسیبی نرسد.

این کمیسیون همچنین از طرف‌های درگیر خواسته‌است که ضمن دقت در انجام هر نوع عملیات نظامی، اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه را به طور جدی رعایت کنند‌ و غیرنظامیان را هدف قرار ندهند‌.

کمیسیون حقوق بشر از نهادهای مسوول خواستار بررسی‌های مستمر و هدف‌مند درباره چگونگی چنین حمله‌‌هایی ‌با هدف پیشگیری از تکرار آن‌ها و جبران خسارت و پرداخت غرامت به قربانیان ‌نیز شده‌است.

مطالب مرتبط